Ostrava dlouho volala po lepším spojení se světem. Teď, když tam jezdí pendolino a od středy tam vede i dálnice, tak si někteří podnikatelé začínají na infrastrukturu stěžovat. „Kvůli zrychlení přesunu do Ostravy totiž zaměstnanci firem při služebních cestách ve městě tolik nepřespávají a hotely zejí prázdnotou,“ řekl na ostravské konferenci Asociace hotelů a restaurací ČR (AHR ČR) její regionální šéf Lubomír Bárta.

"Jsme rádi, že je dálnice hotová. Pro hotely to ale znamená minus, protože firmy si nechaly udělat audit služebních cest a vypočítaly si, že když jejich člověk přijede ráno do Ostravy pendolinem a večer se vrátí, ušetří za ubytování. Druhý den totiž může jít normálně do práce," uvedl Bárta, který je současně ředitelem Clarion Congress Hotelu Ostrava (dříve Atom).

Podle něj je pokles tržeb v hotelnictví katastrofální. "Naše ekonomická situace je špatná, jenom v našem hotelu letos očekáváme meziroční propad až 15 milionů korun," uvedl Bárta. Dodal, že podobná situace je i u jiných hotelů v regionu, které také zaznamenávají třetinový pokles tržeb. Některá zařízení musejí dokonce omezovat provoz. "Ubylo domácích i zahraničních hostů. Zahraničních o něco více," podotkl Bárta.

Potvrzují to i data českého statistického úřadu, podle něhož přijelo na Ostravsko o 11 procent turistů méně (celkově v Evropě byl pokles - 8 %).

Pokoje jsou až o polovinu levnější

Propad tržeb je kromě nižšího počtu ubytovaných způsoben i nižšími cenami. "Prodávají pokoje až o 50 procent levněji," upozornil šéf krajské pobočky AHR ČR. Například klienti v některých hotelech nyní zaplatí místo 3500 korun 1750 korun.

Nejlepší časy zažívaly hotely v Moravskoslezském kraji v době příchodu automobilky Hyundai do Nošovic. "V roce 2007 byl velký boom. Hyundai přitáhl další investory, kteří u nás během vyjednávání o jejich investici bydleli," dodal Bárta. Podle něho nyní musejí hotely znovu bojovat o klienty kvalitou svých služeb.

 

 

V regionu se kvůli krizi rovněž zastavila řada projektů, která počítala s výstavbou nových ubytovacích kapacit. "Recese se v oblasti investic také odrazila. Bylo nereálné, aby se například v Ostravě postavilo tolik nových hotelů," podotkl Bárta.

Do dolů s lucerničkou a svačinou

Propad tržeb v ubytování se snaží hotely nahradit službami. "Výpadek nahrazujeme ve službách, například je to jídlo, pití nebo catering, který děláme," podotkl krajský šéf AHR ČR.

Gastronomii, především tu lokálně specifickou, doporučuje jako recept i Tomio Okamura, viceprezident asociace cestovních kanceláří. „A pokud Ostravané žádné nemají, ať otevřeou své středověké kuchařky. Měli by také atraktivně zpřístupnit své doly, dát návštěvníkům pseudohornické oblečení, lucerničku i typickou svačinku,“ navrhuje Okamura. Kdyby v dole byla ještě laserová show, jistě by to podle něj přilákalo turisty i z okolních zemí.

Související
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější z byznysu a finančních trhů?

Každý pátek od nás dostanete souhrn klíčových událostí doplněných o kontext. Autory jsou přední osobnosti Hospodářských novin: Jaroslav Mašek, Luděk Vainert, Milan Mikulka, Jana Klímová a Martin Ehl.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem příjmu newsletteru. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru