Za vánoční dárky letos každý Čech utratí v průměru 6276 korun. I přes doznívající finanční krizi plánuje 62 procent Čechů utratit zhruba stejnou částku za vánoční nákupy jako minulý rok. Podle výsledků výzkumu GE Money Bank přijdou v tomto období průměrnou českou rodinu výdaje spojené s Vánoci na 28622 korun.

Oproti loňskému roku se chystá finančně omezit Vánoce pouhá pětina Čechů. Nejdražším dárkem se nejčastěji chystáme obdarovat svého partnera. V průměru na něj vynaložíme asi 2266 korun, přičemž tento průměr navyšují dražší dárky, které kupují svým partnerkám muži. Ženy nejdražším dárkem většinou obdarují své děti, ale je to dáno i tím, že nadílku pro ratolesti v rodinách často nakupují za oba rodiče.

„Vánoce pro české rodiny znamenají výrazný zásah do rozpočtu. Finanční výdaje se v průměru na domácnost v tomto období blíží hranici 30 tisíc,“ řekla Jarmila Kowolowská, ředitelka kreditních karet GE Money Bank.

Nejdražší dárky nakupují lidé ve věku 45 až 59 let. Zástupce této věkové kategorie za nadílku pro své blízké průměrně utratí 7175 korun, zatímco mladý člověk ve věku 18 až 29 let s průměrnými 4251 korunami utratí za dárky nejméně.

Kromě dárků však vánoční svátky znamenají i výdaje spojené s přípravou a výzdobou domácnosti. Za jídlo, pití, stromeček a další položky utratí Češi v průměru 3463 korun a více než dvě třetiny z nich hodlají letos utratit stejnou částku jako v loňském roce.

V průměru obdarujeme 7 blízkých

Každý Čech v průměru o Vánocích obdaruje 7 svých blízkých. Nejštědřejší jsou ženy, které kupují dárky 6 až 10 lidem, a mladí lidé, kteří alespoň malou drobností obdarují i více než 11 svých blízkých a přátel. Nejčastěji přitom budeme kupovat kosmetiku, oblečení nebo knihy, dětem pak hračky. Své místo pod stromečkem si tradičně najdou i nápoje a jídlo.

 

Předsevzetí pořídit nadílku s větším předstihem většinou vezmou za své. V plánování vánočních nákupů jsme optimisté.

Zhruba 66 procent lidí věří, že začnou letos s nákupy minimálně měsíc před Štědrým dnem, naopak ponechání nákupů právě na Štědrý den si připouští jen 6 procent Čechů.

Realita je ale zcela odlišná. Téměř každý desátý Čech nakonec nakupuje dárky až 24. prosince. Obecně platí, že nakupování dárků nechávají na poslední chvíli spíše muži.

Více než polovina lidí nakupuje vánoční dárky ve velkých obchodních centrech, 48 procent Čechů pak shání další dárky v menších specializovaných obchodech.

Podle výzkumu stále narůstá trend nakupování dárků přes internet. Pro tento způsob se vyslovilo již 43 procent dotázaných.

V době finanční krize mají Češi strach ze zadlužování, proto naprostá většina lidí hodlá pořídit vánoční nákupy z výplat a ze svých úspor. Kromě hotovosti použije více jak polovina lidí svou platební kartu k běžnému účtu.

Hon na povánoční slevy

Kromě Vánoc jsou dalším náporem na naši peněženku novoroční slevy. Téměř dvě třetiny Čechů plánují využít povánočních slev, ve kterých se nejčastěji chystají nakoupit oblečení a obuv. V těchto akcích si nejvíce libují ženy a mladí lidé do 29 let. Češi při novoročních nákupech také rádi pořizují hodnotnější zboží, jako je bílá technika nebo elektronika.

 

Budou to právě muži, kdo bude více investovat do malé spotřební elektroniky a televizorů. Češi v povánočních slevách utratí průměrně 4543 korun a pětina z nich plánuje za zlevněné zboží utratit více než minulý rok.

Související
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru