Americká automobilka General Motors hodlá podle zdrojů agentury DPA v rámci restrukturalizace evropské divize Opel zrušit pouze 8700 pracovních míst. Šéf evropských aktivit GM Nick Reilly přitom dosud hovořil o zániku 9000 až 9500 pracovních míst.

Restrukturalizace podle zdrojů nejvíce postihne zaměstnance Opelu v Německu a Belgii, kde by mělo zaniknout celkem 7300 pracovních míst. V samotném Německu by to mělo být 5300 míst. GM by tak v Německu přikročila k drastičtějším úsporným opatřením, než plánoval dřívější zájemce o Opel, kanadská společnost Magna, napsala DPA.

Opel ve svých čtyřech německých závodech zaměstnává zhruba 25.000 osob a v celé Evropě poskytuje práci přibližně 46.000 lidí. Propouštění by se podle zdrojů mělo dotknout všech německých továren, žádná z nich by však neměla být uzavřena. Mateřský závod v Rüsselsheimu by měl přijít o 2400 zaměstnanců a továrna v Bochumi o 2300 zaměstnanců. V závodech v Eisenachu a Kaiserslauternu by mělo zaniknout po třech stovkách pracovních míst.

Podle Reillyho zatím není jasné, zda bude uzavřena továrna Opelu v belgických Antverpách, která zaměstnává zhruba 2580 lidí a montuje automobily Opel Astra. "Pro belgický závod zvážíme všechny alternativy," uvedl Reilly.

Opel vyrábí auta také v dalších zemích, například v Británii a Španělsku.

Kolotoč kolem prodeje 

GM původně hodlala prodat divizi Opel kanadskému výrobci automobilových součástek Magna a ruské bance Sberbank. Automobilka se ale nakonec rozhodla, že si divizi ponechá a provede její restrukturalizaci sama.

Rozhodnutí GM ponechat si Opel vyvolalo v Německu velké rozhořčení a přimělo německou vládu požadovat vrácení překlenovacího úvěru. Berlín byl připraven poskytnout konsorciu v čele s Magnou záruky za úvěry 4,5 miliardy eur (zhruba 117 miliard Kč). Nyní se však změnil v odpůrce státní podpory a tento týden varoval ostatní členské státy Evropské unie, aby Opelu nepomáhaly.

Ministři hospodářství EU by měli o restrukturalizačním plánu a případné pomoci jednat 4. prosince v Bruselu. Automobilka GM hodlá podle svých plánů na restrukturalizaci Opelu vynaložit 3,3 miliardy eur a doufá, že získá na její financování příspěvek od evropských vlád. Dvě miliardy eur má firma k dispozici z vlastních zdrojů.