Švédský výrobce luxusních vozů Koenigsegg se vzdal plánů na převzetí švédské automobilky Saab Automobile od amerického koncernu General Motors. Informovaly o tom v úterý firmy Koenigsegg a GM. Rozhodnutí podle agentury AP vyvolává vážné obavy ohledně budoucnosti Saabu.

Zdroj obeznámený se situací řekl agentuře Reuters, že správní rada GM bude o dalším osudu švédské divize jednat příští úterý. Dodal, že GM nevede aktivní rozhovory se žádnými dalšími zájemci a že je nyní pravděpodobné postupné utlumování značky Saab.

Dohoda podle agentury AP zřejmě zkrachovala kvůli problémům Koenigseggu při zajišťování financí. Koenigsegg se přitom v září dohodl, že mu s financováním transakce pomůže čínská společnost Beijing Automotive Industry Holding (BAIC).

Pro Torbjörna Isacsona, komentátora švédského ekonomického portálu e24.se, odstoupení od koupě není překvapením. „Koenigsegg na to prostě neměl, sám měl ekonomické problémy. Tohle je pro Saab smrt,“ hodnotí situace Isacson.  

Vizitka SAAB

- Společnost, pojmenovaná Svenska Aeroplan Aktiebolaget (Švédská letecká akciová společnost), vznikla už v roce 1937, a jak název napovídá, měla vyrábět letouny pro armádu neutrálního Švédska. O produkci automobilů se začala zajímat koncem druhé světové války, prvním modelem byl Saab 92, který se v prototypu představil 10. června 1947.

- Sériové vozy s elegantní proudnicovou karosérií, které se začaly prodávat po téměř třech letech zkoušek začátkem roku 1950, měly pod kapotou originální švédský motor - dvouválcový dvoutakt. První tři roky se Saaby stříkaly jen zeleně, protože prý firma měla po válce ve skladech velké zásoby této barvy.

- Dvoutaktní motory - byť vylepšené - poháněly i typy 93, 95 a 96. Revoluční změna přišla s modelovým rokem 1966, kdy automobilka zařadila do nabídky čtyřtaktní čtyřválec, pocházející od Fordu.

- Neslavnější saab, model 99, přišel na trh koncem 60. let. Mezi mezi lety 1969 a 1984 se jej vyrobilo skoro 600.000 kusů. Poháněl ho motor od britské automobilky Triumph, doplněný později i turbodmychadlem; právě přeplňované benzinové motory se staly jedním z poznávacích znamení Saabu.

- Saaby se až do konce 70. let s úspěchem účastnily mistrovství světa v rallye. V roce 1980 se ale automobilka ze závodů kvůli rostoucím nákladům stáhla.

- Nástupce slavné "devětadevadesátky" přišel v roce 1978. Model 900 byl pro mnoho lidí jedním z nejošklivějších automobilů své doby, pro pravověrné fanoušky švédské značky to ale byl poslední opravdový Saab.

- V 80. letech prošla firma hlubokou krizí, ze které jí nepomohla ani spolupráce s Fiatem, jejímž výsledkem byla čtveřice vozů Saab 9000, Fiat Croma, Lancia Thema a Alfa Romeo 164. Nakonec byla automobilová divize oddělena od mateřského koncernu Saab-Scania a v roce 1989 skončila polovina akcií v rukou General Motors. Zbytek koupil GM v roce 2000.

- Od poloviny 90. let sdílely nové saaby řadu dílů s jinými vozy koncernu, například s Opelem Vectra. V saabech se konečně objevily i naftové motory. Výsledky firmy se ale nedařilo zlepšit a po nástupu světové hospodářské krize se ztráta ještě prohloubila. Letos v únoru pak automobilka požádala o ochranu před věřiteli. V srpnu byla podepsána dohoda o převzetí Saabu švédským výrobcem luxusních vozů Koenigsegg a v září do transakce vstoupila čínská automobilka Beijing Automotive Industry Holding (BAIC). Ta měla koupit menšinový podíl v Koenigseggu, aby mu pomohla převzetí financovat. Dnes se ale Koenigsegg plánů na převzetí automobilky Saab vzdal.

- Automobilka zaměstnávala ke konci loňského roku asi 4100 lidí a loni prodala téměř 100.000 vozů. Podle dokumentů předložených soudu při vyhlášení bankrotu prodělala v loňském roce zhruba tři miliardy švédských korun (téměř osm miliard Kč).

- Kromě automobilů Saab po druhé světové válce i nadále vyráběl letadla, vedle stíhaček (třeba Saab J 35 Draken či Saab JA 37 Viggen) to byly i dopravní stroje. Letecká továrna, jejíž hospodaření je odděleno od automobilky a ve které mají dnes největší podíl britská zbrojovka BAE Systems a švédský fond Investors AB, dodala i nejnovější stíhací letouny pro českou armádu, Jas-39 Gripen.

GM plánovala dokončit prodej divize Saab ještě v letošním roce. "Jsme samozřejmě zklamáni rozhodnutím (Koenigseggu) odstoupit od koupě Saabu," uvedl generální ředitel GM Fritz Henderson. "Zhodnocení situace nám zabere příštích několik dnů," dodal.

U GM letos skončil Pontiac i Saturn

GM již letos nevyšel pokus o prodej značky Saturn firmě Penske Automotive Group. Automobilka se proto rozhodla, že výrobu vozů značky Saturn ukončí a postupně rozpustí i její distribuční síť. Ještě předtím ukončila výrobu vozů své slavné značky Pontiac.

Americký koncern GM dříve plánoval rovněž prodej německé divize Opel kanadskému výrobci automobilových součástek Magna International a ruské bance Sberbank. Automobilka se ale nakonec k nelibosti berlínské vlády rozhodla, že si divizi Opel ponechá a provede její restrukturalizaci sama.

GM nedávno opustila bankrotový režim s tím, že se v rámci rozsáhlé restrukturalizace zahrnující prodej některých značek přemění v menší podnik, jenž by měl pružněji reagovat na požadavky zákazníků. Většinovým majitelem "nové GM" je americká vláda, která poskytla nejvíce peněz na záchranu podniku.