V Polsku našli cestu jak ušetřit na výstavbě dálnic. Tendr na dva úseky dálnice A2 z Varšavy do Lodže vyhrála čínská společnost. Ta nabídla o polovinu nižší cenu než evropská konkurence. HN to sdělil viceprezident polské agentury pro podporu zahraničních investic (PAIiIZ) Marek Lyzwa. Navíc se tím podle něj podařilo srazit i ceny u evropských firem. Ty pod tlakem konkurence z Číny nabídly o 40 procent nižší ceny.

„Díky čínské nabídce se nám podařilo výrazně ušetřit i u dalších tří úseků dálnic, kde v tendru uspěly evropské společnosti,“ sdělil HN Lyzwa. Podle něj 70 kilometrový úsek dálnice, který bude stavět společnost Covec (China Overseas Engineering Corporation) bude postaven o 700 milionů zlotých levněji, než byly ceny evropských společností předtím, než se objevila čínská konkurence. Kontrakt s Číňany již Poláci podepsali. V létě by se mělo začít stavět.

A tím přínos čínských investorů nemá skončit. "Tak trochu doufáme, že tato investice nezůstane jediná. Covec nemůže všechny materiály vozit z Číny. Jednak je to daleko, jednak na dovoz určitých surovin nemá potřebné certifikáty. Čekáme tedy, že důsledkem budou další investice za miliony zlotých," říká Lyzwa. Polský "CzechInvest" tak počítá s dalšími investicemi například v oblasti výroby cementu a dalších oblastí, nutných pro stavbu dálnic.

Číňané chtěli stavět i v Česku

Číňané by ale nemuseli zůstat jen u našich severních sousedů. Podle dřívějších informací z médií se čínská firma ucházela i o výstavbu dálnic v Česku. Nedávno se ostatně do Prahy vypravila delegace čínských podnikatelů, kteří se snažili najít vhodné investiční příležitosti.

Do Polska přichází největší počet investorů – 85 procent – stále z Evropské unie. Vliv asijských investic však podle Iwony Chojnowsdké-Haponik, která je zodpovědná za oddělení zahraničních investic u polské agentury, stále roste. „V těch zbývajících 15 procentech jsou jednak americké, ale již podstatná část těchto investic pochází z Asie.“

V letošním roce se agentura počítá s tím, že celkem přiláká investice za sedm miliard eur. Na celkové sumě se odrazila ekonomická krize - vloni to bylo 11 miliard. Jak ale zástupci agentury upozorňují, nezměnil se počet firem, spíše výše investic. "Projekty jsou jen menší," vysvětluje Agnieszka Ciećwierczová, vedoucí propagace.

Největším projektem tak je v tomto roce švédské společnosti Cargotech v hodnotě 90 milionů euro.