K prvnímu transatlantickému komerčnímu letu dnes z Paříže odstartoval obří letoun Airbus A380. Do New Yorku odletělo tímto strojem společnosti Air France přes 500 cestujících. Po pátečním inauguračním letu začne Airbus A380 na lince Paříž-New York pravidelně létat 23. listopadu.

Inauguračního letu se účastní vedení Air France v čele s jejím generálním ředitelem Pierrem-Henrim Gourgeonem. Na palubě je také 380 lidí, kteří si koupili letenku v dražbě, a sice v průměru za 1000 eur (26.000 korun) v ekonomické třídě. Čistý výtěžek půjde na charitu. Hlavnímu pilotovi Benoîtu Laurentovi asistuje jako druhá pilotka žena, Patricia Haffnerová.

Air France si objednala dvanáct letadel tohoto typu, z nichž tři má dostat do června. Ty budou nasazeny na linky do Johannesburgu a do Tokia. Z evropských dopravců si obří Airbus kromě Air France objednala také Lufthansa.

Vůbec prvním majitelem obřího letounu se v polovině října 2007 staly aerolinky Singapore Airlines. První komerční let letoun absolvoval mezi Singapurem a Sydney 25. října 2007.

Airbus A380 je největší dopravní letadlo světa a jediné, které má dvě patra po celé délce trupu. Jeho pohon je řešen čtyřmi dvouproudovými motory. V případě zařazení všech sedadel do ekonomické třídy je schopné přepravovat přes 850 lidí. S touto "levnou" verzí si jeho výrobce slibuje úspěch na prudce rostoucích trzích typu Číny a Indie.

Airbus investoval do vývoje okolo deseti miliard eur. Odborníci i cestující poukazují mimo jiné na jeho relativně malou hlučnost. 

Podívejte se na Airbus A380
(článek pokračuje po galerií)

 

<< první < předchozí | další > poslední >>

airbus_A380_airbus-a380-08_650x433_.jpg
Francouzské aerolinky jsou prvním evropským dopravcem, který koupil největší osobní letadlo světa Airbus A380

airbus_A380_airbus-a380-08_650x433_.jpg
airbus_A380_airbus-a380-08_650x433_.jpg
airbus_A380_airbus-a380-03_650x433_.jpg
airbus_A380_airbus-a380-03_650x433_.jpg
airbus_A380_airbus-a380-02_650x433_.jpg
airbus_A380_airbus-a380-02_650x433_.jpg
airbus_A380_airbus-a380-09_650x433_.jpg
airbus_A380_airbus-a380-09_650x433_.jpg
airbus_A380_airbus-a380-11_650x433_.jpg
airbus_A380_airbus-a380-11_650x433_.jpg
airbus_A380_airbus-a380-12_650x433_.jpg
airbus_A380_airbus-a380-12_650x433_.jpg
airbus_A380_airbus-a380-06_650x433_.jpg
airbus_A380_airbus-a380-06_650x433_.jpg
airbus_A380_airbus-a380-05_650x433_.jpg
airbus_A380_airbus-a380-05_650x433_.jpg
airbus_A380_airbus-a380-07_650x433_.jpg
airbus_A380_airbus-a380-07_650x433_.jpg
airbus_A380_airbus-a380-01_650x433_.jpg
airbus_A380_airbus-a380-01_650x433_.jpg
airbus_A380_airbus-a380-04_650x433_.jpg
airbus_A380_airbus-a380-04_650x433_.jpg
airbus_A380_airbus-a380-10_650x433_.jpg
airbus_A380_airbus-a380-10_650x433_.jpg
     
  Celkem nalezeno: 1.
 
 Zobrazuji: 1 - 1.  

Závady nechyběly

Ve službách Singapore Airlinesse u nového stroje projevilo také několik závad. První problém měl loni v lednu, kdy letadlo po odpojení vlečného vozu sjelo na letišti v Singapuru ze startovací dráhy. O měsíc později musel být Airbus A380 odstaven kvůli problému s čerpadlem.

Na začátku března letadlo vyřadil z provozu v Sydney problém s brzdami. A hned dva týdny poté byl další stroj kvůli závadě na čerpadle pohonných hmot dočasně odstaven z provozu. Singapurské aerolinky musely cestující, kteří mířili do Sydney, přesunout do dvou Boeingů 747.

Podle odborníků je obvyklé, že letadla, která se zavádějí do provozu, mají podobné potíže. O Airbus A380 se stará technický tým aerolinek a také speciální tým Airbusu, který se snaží najít a odstranit všechny chyby. Air France si objednala dvanáct letadel tohoto typu, z nichž tři má dostat do června. Ty budou nasazeny na linky do Johannesburgu a do Tokia.

VIDEO: Takhle přistává Airbus A380

Související