Kauza: Únik dat z platebních karet

U nejmenovaného procesora ve Španělsku (firmy, kterou si banky najímají ke zpracování karetních transakcí) došlo k úniku dat.

V problémech jsou především karty, které tam lidé použili letos na jaře a v létě.

Tzv. španělská kauza úniků dat z platebních karet se rozrůstá. Po bankách v Česku i dalších zemích, které stahují velké množství platebních karet z oběhu, se "epidemie" zřejmě rozšířila i na splátkové firmy. Téměř sedmdesát karet vyměnila svým klientům i společnost Home Credit.

Podle mluvčí firmy Evy Řimnáčové Home Credit eviduje celkem 66 kreditních a úvěrových karet, které klienti v době odcizení dat ve Španělsku používali.

Další splátková firma Cetelem zatím neeviduje kartu žádného z klientů v ohrožení. Martin Malý, mluvčí Cetelem uvedl, že "v tuto chvíli nemáme žádný případ zablokování karet, ani informaci, že by naši klienti ve Španělsku naše kredtiní karty použili. Sitauci ale dále prověřujeme."

„Všechny tyto karty jsme se rozhodli převydat, ačkoliv jsme žádné podezřelé transakce na těchto kartách neodhalili,“ říká Aleš Nejezchleb, vedoucí kartového centra společnosti Home Credit a dodal: „Klienty jsme kontaktovali, situaci jim vysvětlili a většina reaguje pozitivně, celou situaci chápe.“

Stejně jako u bank nese náklady procesu převydání karet společnost Home Credit a klientům tak nevznikají žádné dodatečné náklady.     
 

Tuzemské banky už zablokovaly přes 10 tisíc karet

Počet karet, které tuzemské banky blokují kvůli úniku dat letos ve Španělsku, se už pohybuje kolem 10 tisícům. Jak dnes potvrdila serveru iHNed.cz banka ČSOB, jen ona samotná kvůli tomu stáhla 6 tisíc ohrožených platebních karet. Téměř dva tisíce ohrožených karet už vyměnila za nové GE Money Bank a řádově stovky UniCredit bank. Tři tisíce karet teď ověřuje i Raiffeisenbank.

"Několik set karet už jsme zablokovali ,zbytek monitorujeme a případě reálného ohrožení dojde k výměně i těchto karet," uvedl mluvčí banky Tomáš Kofroň.

Největší česká banka Česká spořitelna potvrzuje stovky zablokovaných karet. "Řádově jde nyní o stovky zablokovaných karet. Monitorujeme další tisíce ohrožených karet, " řekla iHNed.cz mluvčí ČS Pavla Langová. Pokud se prokáže,  že by teoreticky mohly být zneužité, tak je také zablokuje.

"V  souladu s obdrženými daty z asociací platebních karet VISA a MasterCard jsme z preventivních důvodů  zablokovali cca 150 karet našich klientů," uvedla Lucie Hálová, mluvčí Volksbank.

Zaskočení klienti

Stahování karet některé klienty zaskočilo. Přestože k povinnostem banky patří klienta o provedené blokaci informovat, při této masivní blokaci se to nepodařilo ve všech případech. Karta, kterou čtenáři HN vydala ČSOB, přestala být funkční, aniž mu to banka sdělila a on to zjistil až když si chtěl vzít plnou nádrž na benzínce.

"Nikdo mě o zablokování karty neinfomoval. A na pobočce, kam jsem šel, se mi sice omlovali, ale nebyli mi schopni říct, jak dlouho to bude trvat, až mi přijde nová karta. Vysvětlovali, že kvůli velkému množství zablokovaných karet se výměna zpožďuje," popisuje svůj čerstvý zážitek čtenář, který si nepřál zveřejnit své jméno.

Podle mluvčího ČSOB Ivo Měšťánka banka telefonuje klientům kvůli blokaci karty a snaží se o to celkem třikrát, aby je zastihla. "Je možné, že při tak velkém množství mohlo dojít k pochybení, to nevylučuji, ale zatím takové informace nemáme," řekl iHNed.cz Měšťánek.

"Všichni klienti by standardně měli dostat novou kartu do tří dnů. O konkrétním čase informují klienty jejich pobočky, drtivá většina karet tam již je připravena. V individuálních případech však mohlo dojít k prodloužení doby dodání karty, za což se klientům omlouváme," dodala Irena Zatloukalová z ČSOB.

Vysáté účty

Španělská kauza už má také první případy Čechů, kterým podvodníci stačili vysát peníze z účtů. "U bezmála deseti klientů ČSOB už k tomu došlo," potvrdil Měšťánek. Zároveň nevyloučil, že případů může být víc.

"Všechny ohrožené karty jsme už zablokovali. Ale mohlo se stát, že podvodné transakce nastaly před tím a objeví se kvůli delšímu zúčtování na účtech až později," dodal mluvčí ČSOB. O peníze ale klienti nepřijdou. Po reklamaci u vydavetelské banky jim ztrátu tento finanční ústav nahradí. Podle expertů přitom banky tyto reklamace vyřizují rychle, aby neztratily důvěru klientů.

Potenciální nebezpečí hrozí kartám více než 100 tisíc českých občanů. "Zhruba tolik lidí během inkriminované doby od ledna do září navštívilo Španělsko," konstatoval Tomio Okamura, viceprezident a mluvčí Asociace českých cestovních kanceláří a agentur.

Počet karet vydaných v Česku je zhruba 8 milionů a Češi jimi platí čím dál víc. Procento ohrožených "kreditek" je tedy stále relativně malé. V porovnání se sousedním Německe, kde banky zablokují přes 100 tisíc karet z přibližně 80 milionů je tento poměr zhruba stejný.

I když to banky neříkají nahlas, hlavním důvodem, proč s úniky dat nejdou rychle na veřejnost, je obava z paniky. Každá zmínka, že došlo k úniku údajů z karty - i když to bylo mimo území Česka a tuzemské banky to nezavinily, bere některým lidem chuť je používat.

A transakce s kartami jsou nezanedbatelnou částí poplatkových příjmů finančních institucí. Poplatky z karetních transakcí inkasují banky od samotných klientů a od obchodníků.

Největší únik dat v poslední době

Podle odborníků jde o dosud největší vlnu stahování karet v Česku a možná i v celé Evropě.

Jak se chránit proti „karetní“ kriminalitě
 
Podívejte se na grafiku

"Současný únik dat je největší, který jsme za posledních několik let zažili, a tím i větším množství karet, které blokujeme," potvrzuje František Jungr, šéf Sdružení pro bankovní karty.

Podle něj únik dat a možné ohrožení karet se řeší několikrát do roka, ale většinou v menším rozsahu, takže se to často nedostane ani na veřejnost. "Přístup bank je ale stejný, ať už těch ohrožených karet je sto, dvě stě nebo pět tisíc," dodal.

 Větší případ z posledních let je známý jen ze Spojených států. K úniku údajů z desítek milionů karet tam došlo v roce 2007, ale tento problém se Čechů v takové míře nedotkl, protože do Spojených států jich tolik nejezdí.