Prodej osobních automobilů v Evropě se v říjnu zvýšil o 11,2 procenta. Za prvních deset měsíců letošního roku se v Evropě prodalo 12,206.381 vozů, což je proti stejnému období loni pokles asi o pět procent. Oznámilo to dnes evropské sdružení výrobců automobilů ACEA.

Velký rozdíl byl však letos v říjnu mezi západem a východem Evropy. Zatímco v západní části kontinentu se prodej výrazně zvýšil (i v Česku), na východě naopak o 36,9 % klesl.

Vlády několika evropských zemí letos zavedly takzvané šrotovné, neboli program podpory prodeje nových vozů. Ten spočívá v tom, že lidé mohou dostat státní příspěvek na nákup vybraných vozů, pokud nechají svůj starý vůz sešrotovat.

Smyslem šrotovného bylo podpořit poptávku po nových automobilech, a pomoci tak automobilovému sektoru, který je zasažen celosvětovou krizí. Názory na úspěšnost šrotovného se ale rozcházejí. Část odborníků říká, že někteří lidé by si nový vůz koupili i bez šrotovného, naopak šrotovné prý koncentrovalo poptávku do úzkého období na úkor příštích měsíců.

Řada automobilek uvedla, že konec roku pro ně bude úspěšný, nicméně značná nejistota panuje kolem vývoje v příštím roce. V některých zemích už totiž program šrotovného skončil, v jiných vyprší brzy.