Malé krabičky přilepené na čelní skla vozidel České pošty a operátora Telefónica O2 znamenají zlom v českém mýtném. Krabičky jsou hybridní palubní jednotky a patří firmě Kapsch, která tak od loňského léta testuje jejich funkčnost. Tyto jednotky jsou základní podmínkou rozšíření poplatků z dosavadních dálnic i na silnice nižších tříd.

Výnosy z mýtného, které se letos odhadují na 5,5 miliardy korun, se mají po rozšíření po roce 2011 zvýšit o stamiliony korun ročně. Hybridní mýto, které má být kombinací mikrovlnného a satelitního systému, nikde na světě neexistuje.

V Česku jde o nouzové řešení poté, co firma Kapsch postavila mikrovlnné brány na dálnicích a zjistilo se, že stavět je na silnicích nižších tříd by se nevyplatilo.

Expertní skupina ministerstva dopravy pod vedením profesora Petra Moose proto navrhla, aby se pro silnice nižších tříd používal satelitní systém, jaký funguje například na dvanácti tisících kilometrech dálnic v Německu od roku 2005.

"Satelitní systém samozřejmě může fungovat po celém území, jak na silnicích prvních, druhých či třetích tříd, tak i na dálnicích," uvedl Moos a naznačil tak, že mikrovlnný systém, za který má firma Kapsch během deseti let inkasovat 18,5 miliardy korun, je zbytečný. 

Hybridní mýto nemá být fixováno na jednu firmu. "Cílem je otevřený systém, do kterého se objednávají pouze komponenty," formuloval zadání loni na podzim tehdejší náměstek ministra dopravy Jiří Hodač s tím, že ministerstvo počítá do budoucna s deseti až dvaceti dodavateli hybridních palubních jednotek (OBU, čili On Board Unit).

Palubní jednotka musí být v každém vozidle, které má platit mýto. Bude proto potřeba nejméně 300 tisíc hybridních OBU. K letošnímu prvnímu lednu bylo v českém mýtném systému registrováno 380 tisíc vozidel těžších než 12 tun.

K tomu přibudou desítky tisíc menších aut o hmotnosti vyšší než 3,5 tuny, která začnou platit mýtné od prvního ledna roku 2010. Takové množství nechce stát kupovat naslepo. Proto rozhodl o pilotním provozu, v němž pět tisíc hybridních OBU vyzkouší Kapsch a druhých pět tisíc jiná firma.

Zatímco Kapsch své jednotky zkouší již půldruhého roku, jeho konkurenti, jako jsou například firmy Eurotoll, Satellic či Princip, nikoli. Chybí jim technické parametry, mimo jiné pro komunikaci s výpočetním centrem, které provozuje Kapsch.

ctete-v-pondelnich-hn
Související

Komentáře ke článku