Díky znovuzavedené dotaci letos o polovinu vzrostl zájem o dotované mléčné výrobky. Plánové úrovně roku 2007, kdy bylo mléko naposled státem podporováno, však konzumace nedosáhla Uvedl to Michal Němec, ředitel obecně prospěšné společnosti Laktea, která je hlavním distributorem školního mléka v zemi.

Letos mohou poprvé dotované mléčné výrobky posvačit také děti v mateřských školách a studenti středních škol. Nejžádanější je však mléko mezi ratolestmi v předškolním věku.

"Přestože jsou výrobky cenově dostupnější, i tak si rodiče rozmýšlejí, jestli to dětem mají koupit," řekl Němec. Připustil také, že jednou z příčin může být i současná ekonomická recese.

Naopak zájem o školní mléko na úrovni doby před zrušením národní dotace zaznamenala Mlékárna Kunín, která dodává mléko do zhruba 400 škol v celém Česku. "Zájem je tak velký, že už se vyrovnal dřívějšímu období, kdy byla dodávka dotována. Jsme už tedy na úrovni, než byly dotace zrušeny," řekla mluvčí mlékárny z francouzské skupiny Lactalis Eva Kijonková.

60 milionů dá Česko, unie dá 20

Celková podpora ze státního rozpočtu a peněz EU v nadcházejícím školním roce dosáhne 80 milionů korun, přičemž 60 milionů půjde z národních zdrojů, zbývajících 20 milionů korun poskytne EU.

Proti loňskému roku by díky štědřejší dotaci měly být ceny mléčných výrobků pro školáky výrazně nižší. Například čtvrtlitrové balení jahodového ochuceného mléka v krabičce, které v minulém školním roce stálo 9,70 koruny, přijde nyní podle cenového výměru ministerstva financí žáka na čtyři koruny. Neochucené mléko ve čtvrtlitrovém kelímku ve školách zlevní na dvě koruny z loňských 5,70 Kč.

Související
Newsletter

Byznys

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější z byznysu a finančních trhů?

Každý pátek od nás dostanete souhrn klíčových událostí doplněných o kontext. Autory jsou přední osobnosti Hospodářských novin: Jaroslav Mašek, Luděk Vainert, Milan Mikulka, Jana Klímová a Martin Ehl.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem příjmu newsletteru. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru