Základní ziskovost největší světové pivovarské společnosti Anheuser-Busch InBev vzrostla ve třetím čtvrtletí meziročně o 12 procent, což bylo poněkud více, než se čekalo. Nepříznivý dopad nižší spotřeby piva vyvážily vyšší ceny a snižování nákladů, sdělila ve čtvrtek společnost, která nyní své operace ve východní Evropě včetně České republiky prodává investiční společnosti CVC Capital Partners.

Zisk AB InBev před splátkou úroků, zdaněním, odpisy a amortizací (EBITDA) dosáhl za čtvrtletí 3,55 miliardy dolarů (zhruba 60 miliard Kč). Analytici podle agentury Reuters čekali v průměru výsledek 3,52 miliardy USD. Firma očekává, že v posledním letošním čtvrtletí dosáhne podobného meziročního nárůstu.

Odbyt piva za čtvrtletí klesl o 3,2 procenta a nižší byl ve všech regionech kromě brazilského trhu. Ke zlepšení marží však vedla přísná kontrola nákladů spolu s pozitivními efekty loňského převzetí americké jedničky Anheuser-Busch. Belgický InBev získal americkou společnost za 52 miliard dolarů a vytyčil cíl dosáhnout díky tomu za tři roky úspor 2,25 miliardy dolarů. Mezi hlavní značky skupiny nyní patří Budweiser, Stella Artois, Beck, Bass nebo brazilská Brahma.

Pokles odbytu u konkurence

Světová pivovarská jednička SABMiller zaznamenala za pololetí do konce září pokles odbytu o jedno procento. Světové trojce Heineken se objem prodeje snížil ve třetím čtvrtletí o 4,7 procenta a čtvrtému Carlsbergu klesl o pět procent. Všechny velké skupiny však co do zisku těžily z růstu cen a snižování nákladů.

AB InBev se minulý měsíc dohodl s CVC Capital Partners na prodeji svých východoevropských aktivit za 2,2 miliardy USD. CVC tím získá pivovary v České republice, na Slovensku, Bosně a Hercegovině, Chorvatsku, Maďarsku, Černé Hoře, Rumunsku a Srbsku.

V České republice patří skupině AB InBev společnost Pivovary Staropramen. Na českém trhu s pivem má AB InBev se značkami Staropramen, Braník a Ostravar zhruba patnáctiprocentní podíl a skupina v Česku prodává také značky Stella Artois či Hoegaarden.