Klienti bank, kteří mají k účtu zřízenou platební kartu, mohou být zase o něco klidnější. Pokud kartu ztratí nebo jim ji někdo ukradne, neměli by přijít o víc než 150 euro, což je v přepočtu 3800 korun.

Banka jim totiž musí nahradit neoprávněně vysátou částku nad 150 euro a je přitom jedno, kolikrát zloděj kartou platil. Rozhodla o tom ve středu Česká národní banka a vyjasnila tím novelu zákona o platebním styku, která povinnost náhrady škod bankám uložila.

Ustanovení v zákoně není formulováno příliš jasně a některé banky si ho vykládaly tak, že limit 150 eur platí na každou transakci zvlášť. Mohly by tak zákon snadno obcházet. Pokud by zloděj platil víckrát po menších částkách, banka by klientovi nemusela hradit nic.

Nezodpovědný klient nedostane nic

Spoluúčast 150 eur se týká případů, kdy klient nestihnul nahlásit ztrátu karty předtím, než byl okraden. Proběhnou-li platby po nahlášení ztráty, ručí banka za škodu v plném rozsahu. Zaplatí tedy celou škodu.

Pokud se ale prokáže, že klient se ke své kartě choval nezodpovědně, nemusí banka nahrazovat nic. Týká se to třeba případů, kdy měl klient v peněžence u platební karty i na lístečku napsaný PIN nebo tento kód někomu vyzradil. Pokud se mu ale někdo kartu zkopíroval nebo si ho při zadávání PINu nahrával na kameru, pak banka peníze nahradit musí. Zákon rovněž klientům ukládá ztrátu nahlásit co nejdříve.

Související
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru