Platební karty Visa některých Čechů byly znovu v ohrožení. HN se v úterý ozval čtenář s tím, že ČSOB jemu i jeho manželce tento den zablokovala kartu Visa kvůli podezření, že mohlo dojít ke zneužití jejich dvou karet, které používali během léta v cizině.

Mluvčí ČSOB Ivo Měšťánek potvrdil, že společnost Visa bance před týdnem poslala informaci o možném zneužití karet a tehdy banka zablokovala desítky karet z preventivních důvodů.

"Nemám informaci, zda k možnému ohrožení karet mohlo dojít v síti v cizině nebo v tuzemsku. Varování Visy přišlo nejen nám, ale i dalším tuzemským bankám. Pokud ale došlo k zablokování uvedených karet dnes, mohlo jít o jednotlivý případ, ke kterému neznám podrobnosti. S možným podezřením na zneužití karty to ale nemuselo mít nic společného," řekl HN Měšťánek.

Varování Visy, které přišlo před týdnem, označil Měšťánek za standardní postup, jakým karetní společnosti informují banky o úniku dat většinou při transakcích s kartami na internetu nebo v hotelích.

Další banky: o ničem nevíme

Mluvčí České spořitelny, největší tuzemské banky pro drobné klienty, Klára Gajdušková, zablokování karet Visa kvůli jejich možnému ohrožení nepotvrdila. "O ničem takovém nyní ani v minulém týdnu nevím, ale nepřekvapilo by mě to. Varování před možným zneužitím karet od karetních asociací chodí průběžně. Dělají to poté, co objeví, že někde došlo ke kopírování karet," uvedla Gajdušková.

"V naší bance k větší blokaci karet v poslední době nedošlo, šlo jen o několik málo případů, souvisejících se ztrátou karty," uvedla Monika Klucová, mluvčí Komerní banky.

Varování mezinárodních karetních organizací o možném zneužití karet chodí podle expertů do bank často, zpravidla aspoň jednou týdně. K následné blokaci ve velkém však moc nedochází. Varování mezinárodních asociací není totiž automaticky příkaz k blokaci karet. Je na bankách, aby se samy rozhodly, jak vyhodnotí riziko zneužití karty a jaká opatření přijmou.

Banky karty blokují také po jejich ztrátě nebo krádeži, když je o to požádá majitel karty. V největších tuzemských bankách ročně celkově o několik tisíc případů blokace, v Česku je přitom přes 8 miliónů platebních karet.

Blokace ze strany banky klienta nepoškodí

Rozhodnutí banky, že kartu nezablokuje, však nemá vliv na klienta. Kdyby došlo ke zneužití karty, nese veškerou ztrátu klienta automaticky banka, a musí mu vydat novou kartu vydat zadarmo. Před samotným zablokováním karty se ale banka zpravidla snaží kontaktovat klienta a o chystaném kroku ho informovat.

Od tohoto měsíce je i zablokování karty na žádost klienta zadarmo. Novinkou také je, že když ještě před blokací dojde ke zneužití karty, banka musí klientovi uhradit ztráty vyšší než 150 eur, tedy zhruba 4 tisíce korun. Spolúčast klienta se podle zákona vztahuje na každou transakci, některé banky jako Česká spořitelna a Komerční banka šly ale nad rámec zákona a spoluúčast klienta uplatňují na souhrn všech transakcí.