Na Vánoce Češi utratí podobné částky jako loni, tedy zhruba 5000 korun. Skromnější svátky očekává jen necelá čtvrtina národa. Takové informace o vánočních plánech české populace přinesl výzkum mezi 1614 obyvateli, který provedla agentura NMS.

Průzkum Unileveru, světového výrobce potravin a drogistického zboží, je však poněkud skeptičtější. Údaje hovoří o 3667 Kč jako průměrné vánoční útratě za loňský rok. Výdaje prý letos podle Unileveru klesnou na zhruba 3100 korun.

Když ovšem lidé nebudou mít hotovost, klidně se zadluží. „I přes ekonomickou krizi 36 % účastníků dotazování nevylučuje, že si na vánoční nákupy půjčí peníze formou kreditní karty, kontokorentem, půjčkou či využije nákup na splátky,“ řekla Eva Veisová z NMS.


Leckteré obchody začaly s vánoční kampaní již v polovině října, aby tak kompenzovaly hrozící nižší tržby kvůli krizi. Využívá toho zhruba čtvrtina obyvatel. Většina Čechů se však na svátky připravuje až v listopadu - 44 procent, případně až během samotného adventu - 30 procent.

Mikulášská nadílka je drobnější a levnější

Možná trochu skromnější bude nadílka Ježíškova předvoje, Mikuláše. "Zákazníci se letos při nákupu cukrovinek orientují na drobnější sladkosti a především vyhledávají speciálně připravené balíčky," sdělil mluvčí supermarketů Albert Libor Kytýr. Děti nejspíš dostanou více dárků, ale budou drobnější.

Většina řetězců však mikulášskou nadílku zlevňuje výrazně pod loňskou úroveň. „Kvůli krizi lidé více reagují na ceny. Proto je zlevňujeme a tak doufáme, že o ně bude nakonec stejný zájem,“ řekla mluvčí Tesco Stores ČR Eva Karasová.

Související
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru