Nespokojení obané budou mít menší šance na zablokování silničních staveb. Nebude jim už stačit se na soud pouze obrátit a tím stavební práce zastavit. To bude možné až po vynesení případného rozsudku. Počítá s tím „ad-hoc“ zákon o výstavbě rychlostní silnice R-35, který dnes sněmovna valnou většinou schválila. Právě severočeská R-35 je přitom příkladem úspěšných soudních obstrukcí.

Přijala přitom předchozí senátní úpravy. Horní komora navrhla usnadnit jen výstavbu dopravní infrastruktury (tedy ne technické sítě jako ropovody či elektrické vedení) a kvůli tomu umožnit výkup pozemků za tržní cenu a případné vypovězení nájemní smlouvy za náhradu. Normu nyní dostane k podpisu prezident.

Výstavbu komunikací urychlí zákon o jedné konkrétní silnici

„Je to takový půlkrok, snad správným směrem,“ hodnotí normu dopravní expert ODS, poslanec Oldřich Vojíř. „Hlavní je, že průběh staveb může urychlit. Chybou však je, že je zákon jako celek tvořen pro jednu konkrétní stavbu,“ hodnotí normu poslanec. Podle něj bude nutné se k tématu ještě vrátit uceleným zákonem o vyvlastnění.

Ministr dopravy Gustáv Slamečka podpořil senátní verzi s tím, že jeho úřad na ní spolupracoval. Původní sněmovní předloha totiž podle kritiků byla v některých pasážích v rozporu s ústavou a listinou základních práv.

 

 

Podle senátora ODS Jiřího Nedomy oslabovala princip rovnosti občanů před zákonem, omezovala práva na soudní ochranu a ve svém důsledku by mohla kvůli žalobám stavby zpozdit a prodražit.

Senátní verze novely ze sněmovního návrhu odstranila možnost automatického označení dopravní stavby za stavbu ve veřejném zájmu, neboť takové označení je možné jen podle stavebního zákona po příslušném projednání stavby. Senátoři také zrušili ustanovení, podle něhož stavební úřady mohly vydat stavební povolení ještě před doložením, že stavitel má právo stavbu provést.