Automobilových trh ve Spojených státech začíná vykazovat známky stabilizace. Celkem se v říjnu prodalo v zemi přes 838.000 osobních a lehkých nákladních aut. Meziročně se prodej téměř nezměnil, ale proti září vyskočil o 12 procent. Vyplývá to z údajů, které zveřejnila společnost Autodata. Výsledky naznačují, že spotřebitelé začali znovu více utrácet a ekonomika se začíná dostávat z problémů.

Nejvíce z příznivé situace na trhu vytěžila jihokorejská automobilka Hyundai, jejíž prodej vyskočil o 49 procent. Zisk Nissanu se zvýšil o 5,6 procenta a GM o 4,7 procenta. Pro General Motors to byl první meziroční růst prodeje za 21 měsíců.

Zvýšení zaznamenaly i Toyota a Ford, který dokonce již po 12. za posledních 13 měsíců posílil podíl na trhu. Naopak prodej Chrysleru se propadl o 30 procent.

Celoroční prodej se zvýšil

Celosvětová poptávka po automobilech je nyní pod tlakem, protože světová finanční krize zpomalila ekonomiku, ztížila přístup k úvěrům a snížila spotřebitelskou důvěru. Americké automobilky byly navíc již dříve zasaženy odklonem spotřebitelů od velkých vozů s vysokou spotřebou.

V celoročním přepočtu se prodej zvýšil na 10,5 milionu vozů ze zářijových 9,2 milionu vozů. Podle analytiků jsou čísla za říjen, který je obvykle v prodejnosti slabším měsícem, příznivá. Stále však zaostávají za obdobím z konce 90. let minulého století a počátku nového tisíciletí, kdy se prodej v celoročním přepočtu pohyboval kolem 17 milionů vozů, napsala agentura AP.