On-line nakupovalo již 91 procent českých uživatelů internetu, přičemž necelá pětina z nich si zboží objednává pravidelně aspoň jednou měsíčně. Téměř tři pětiny lidí pak nakupují prostřednictvím internetu několikrát ročně. Vyplývá to z průzkumu agentury Mediaresearch.

„Nejaktivnějšími uživateli internetových obchodů jsou především mladí lidé ve věku 25 až 34 let,“ sdělil dnes ČTK Jan Mazal ze společnosti Mediaresearch. Dodal, že potenciál dalšího růstu nabízí skupina 15 procent uživatelů, kteří přes internet nakupují méně často než jednou za rok. „Necelá desetina respondentů na internetu zatím nikdy nenakupovala. Polovina z nich má však v plánu nákup do budoucna uskutečnit,“ podotkl Mazal.

Obliba nákupů na internetu roste dlouhodobě. Tomáš Hodboď z internetového srovnávače cen a zboží Heuréka.cz řekl, že nákupy se v Česku přesouvají na internet, a to především díky nižším cenám, než jaké jsou v kamenných obchodech.

V kategoriích, jako je elektronika či bílé zboží, jsou ceny na internetu podle něj až o třetinu nižší. Zatímco celkové maloobchodní tržby v srpnu bez sezonního očištění meziročně klesly o 3,5 procenta, tak tržby z prodeje přes internet se naopak zvýšily.

Trend potvrzuje Petr Král z nákupní galerie Mall.cz, která v letošním třetím čtvrtletí vykázala meziroční nárůst tržeb o 97 procent. „Ač to možná zní paradoxně, tržby internetových obchodů zaznamenávají takto výrazný růst tržeb právě proto, že lidé šetří a zároveň neupřednostňují cenu na úkor kvality,“ podotkl Král.

S každým rokem zhruba čtyři miliardy vyšší tržby

Nejznámějšími internetovými obchody podle průzkumu agentury Mediaresearch jsou Alza.cz (12 procent) a Aukro.cz (12 procent). Třetím nejčastěji zmiňovaným obchodem na internetu byla nákupní galerie Vltava.cz (šest procent).

S každým rokem se v Česku on-line tržby zvyšují o zhruba čtyři miliardy korun. V roce 2006 to bylo 14 miliard, v roce 2007 stouply na 18 mld, loni na 22 mld a letos čekají dokonce 27 mld. Nejvíc se kupují domácí spotřebiče, elektronika a oblečení. Je to vesměs nejen levnější, ale  i pohodlnější a rychlejší.