Dvě japonské automobilky Mazda a Mitsubishi se ve fiskálním pololetí propadly do ztráty. Důvodem byl prudký pokles prodeje nových aut a silný jen.

Mazdě, čtvrté největší automobilce v zemi, klesly meziročně tržby o 37 %, čímž se oproti loňskému pololetí, kdy vykázala zisk 29,5 miliard jenů, propadla do ztráty 20,8 miliard (4,1 mld Kč). Největší vinu na tom má 31% pokles prodeje v Evropě a 21% propad v Severní Americe. Prodeje naopak stouply v Číně, a to o celých 35 %.

Pro příští rok však společnost očekává zlepšení. Díky nižším nákladům vylepšila původní odhad ztráty 26 miliard na pouhých 17 miliard.

Mitsubishi je na tom ještě hůř

Mitsubishi, japonská automobilka číslo 5, vykázala ještě hlubší ztrátu – 36,4 miliard oproti loňskému zisku 12,8 miliard. Potýkala se masivním výpadkem prodeje, a to ve všech světových teritoriích. V Evropě o 44 %, Americe 35 %, v Asii a Latinské Americe o 18 %.

 

 

Automobilka Mitsubishi se propadla do ztráty 36,4 miliardy jenů po zisku 12,8 miliardy JPY v období duben až červen 2008. Tržby se snížily o 53 procent na 573 miliard JPY.

Společnost zaznamenala propad prodeje ve všech oblastech, nejvíce v Evropě kde prodej klesl o 44 procent. V Severní Americe se prodej aut Mitsubishi snížil o 35 procent, v Asii, Latinské Americe a na Blízkém východě o 18 procent. V Japonsku prodej klesl o osm procent.

Rány si chce zahojit příští rok, kdy plánuje zisk pět miliard jenů při tržbě 1,5 bilion. Pomoci tomu mají mimojiné ekologické vozy, např. letos představený model i-MiEV. Na koupi elektrických a jiných, k přírodě šetrných vozů, dostávají totiž například japonští klienti daňové úlevy a pobídky.

Související
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru