Studie americké Národní rady pro výzkum (NRC), z níž předchozí myšlenky pocházejí, navíc říká, že výroba v USA politicky protežovaných elektromobilů zatěžuje životní prostředí více než produkce běžných automobilů.

"Pokud se mají elektromobily stát zelenou alternativou, musí se při výrobě elektřiny omezit podíl uhlí nebo se musí vyvinout čistší technologie jeho spalování," řekl ke zprávě 'Skryté náklady energie' šéf jejího autorského týmu Jared Cohon. Podle něj musí větší podíl na produkci elektřiny v USA získat jádro a obnovitelné zdroje, jinak elektromobily nebudou o nic "zelenější" než auta na ropná paliva.

Zhruba polovina elektřiny v USA se vyrábí spalováním uhlí, které emituje mnohem více znečišťujících látek ohrožujících lidské zdraví než ropné uhlovodíky.

Za škody na lidském zdraví může i výroba elektromobilů

Zpráva vyčíslila také škody způsobené energetickou produkcí v USA na lidském zdraví, zemědělství a rekreaci v roce 2005 na 120 miliard dolarů (asi 2,1 bilionu Kč). Produkce elektřiny byla zodpovědná za více než polovinu těchto škod.

Výrazné škody na zdraví a životním prostředí působí také výroba elektromobilů, kde je energeticky náročná zejména produkce baterií. Tyto náklady mohou být u elektromobilů o zhruba 20 procent vyšší než u běžných automobilů.

Náklady emisí z výroby a provozu elektromobilů v roce 2005 se podle zprávy pohybovaly mezi 0,20 centu až 15 centy na ujetou míli, zatímco u benzinových aut to byli mezi 0,34 centu až 5,04 centu na míli. Zpráva také odhaduje, že pokud se v USA výrazně nezmění výroba elektrické energie, budou provoz a výroba elektromobilů nákladnější proti benzinovým autům ještě v roce 2030.