Tuzemské automobilky vyrobily od ledna do září 711.445 osobních a lehkých užitkových vozů, což je o 4,5 procenta méně než v loňském roce. Produkce nákladních aut se propadla o 61 procent. Uvedlo to v pondělí Sdružení automobilového průmyslu na svých stránkách.

Největší Škoda Auto vyrobila 386.003 aut, což je o 22 procent méně než loni, linku kolínské TPCA pak opustilo 247.432 vozů, tedy přibližně stejně, jako minulý rok. Propad Škody tak z velké části vyrovnala nošovická Hyundai, která loni v září ještě nevyráběla. Letos vyrobila 78.000 aut.

Výrobu v Česku podle analytičky PricewaterhouseCoopers Petry Šafkové ve třetím čtvrtletí silně podporovaly prodeje dotované šrotovným v západní Evropě. Počet registrací nových vozů v EU stoupl v září o téměř deset procent. "Přestože v Německu, které představuje největší trh, došlo již začátkem září k vyčerpání prostředků na šrotovné, česká zářijová výroba tím zatím neutrpěla. V září se vyráběla auta objednaná v předchozích měsících, tedy ještě s doznívajícím vlivem německé státní dotace," uvedla.

Mezi výrobci nákladních aut se co do počtu nových aut lépe dařilo Tatře, která vyrobila 612 vozů proti 1665 automobilům loni. Produkce letňanské Avie se snížila o 54 procent na 179 vozů. Výroba autobusů poklesla o 15,4 procenta na 2194 vozidel, z toho 1836 vyrobil Irisbus z Vysokého Mýta. Produkce motocyklů, reprezentovaná jedinou značkou Jawa, klesla o 62 procent na 456 strojů.

Výhled pro rok 2010 zůstává podle Šafkové spíše smíšený a lze očekávat pokles. "Na jedné straně se objevují náznaky oživení ekonomiky a s tím související možné zvýšení poptávky, na druhé straně stále panují obavy, zda se najde dostatek zákazníků ochotných koupit nový vůz bez dotačních programů," dodala.

Podle analytičky lze očekávat, že výroba v Česku bude reagovat s mírným zpožděním, způsobeným uspokojováním dotovaných objednávek a doplňováním distribučních zásob po letních odstávkách v době závodních dovolených.