Dozorčí rada Českých aerolinií dnes zažije "den D" - má konečně přijmout jeden společný plán, jak zachránit ztrátový státní podnik. Stále však není jasné, čí plán to bude - zda nového šéfa rady Václava Nováka, nebo týmu prezidenta ČSA Radomíra Lašáka. Rozdíly jsou i miliardové, především ve vyčíslení budoucích výnosů, ale i nákladů.

Výsledný plán bude přitom rozhodující pro budoucnost ČSA a vláda má na jeho základě už za týden rozhodnout, zda se přece jen nevyplatí aerolinky raději prodat konsorciu Unimex - Travel Service, které za ně nabídlo jednu miliardu korun.

HN mají k dispozici jak podrobný Lašákův plán, tak analýzu hlavních rozdílů mezi ním a stručným Novákovým návrhem.

Rozdíly hlavně u výnosů

Hlavní rozdíl je v odlišném pohledu na výnosy z pravidelných linek pro příští rok. Zatímco Lašák počítá s příjmy téměř 12,3 miliardy korun, Novák je mnohem opatrnější. Odhaduje výnosy z přepravy na částku o 1,3 miliardy nižší. "Jsem mnohem opatrnější než současný management," potvrzuje Novák.

V nákladech už tak podstatné rozdíly nejsou. Například náklady na mzdy by se příští rok podle obou plánů měly pohybovat na úrovni čtyř miliard. Novák počítá s o něco vyššími výdaji na paliva, zhruba o 300 milionů.

Pozoruhodný rozdíl je u nákladů na konzultace a poradenství. Zatímco Lašák počítá pro rok 2010 jen s částkou zhruba 37 milionů korun, Novák navrhl sumu o 92 milionů vyšší. To vzbuzuje spekulace, zda Novák do návrhu nezahrnuje skutečnou odměnu za svou práci na záchraně podniku. Bere nyní totiž jen standardní plat šéfa rady, zhruba 90 tisíc korun měsíčně. Už při nástupu do funkce se přitom nechal slyšet, že kvůli takové odměně by práci v radě nevzal.

Novák odmítl názor, že částka na poradenství zahrnuje peníze pro něj a jeho kolegu z firmy M.L. Moran Zdeňka Šmejkala, jenž byl do dozorčí rady aerolinek také jmenován. Ale jeho vysvětlení, proč je částka tak vysoká, nezní zcela přesvědčivě. "Tu cifru jsme spíš jen tak nastřelili, není přesná. Ale bude se například prodávat nějaký majetek podniku, peníze pro poradce budou potřeba," řekl HN.

Chtějí odpustit dluh u státu

Výhledy na příští rok jsou klíčové pro posouzení, jak nutnou pomoc státu pro přežití aerolinek oba plány požadují. Podnik letos totiž zřejmě vykáže třímiliardovou ztrátu. Lašák chce, aby vláda de facto odpustila ČSA dluh u státní firmy Osinek ve výši 2,5 miliardy korun. "Nejprve je třeba co nejdříve pohledávku přeměnit na takzvaný podřízený dluh. A pak ji přímo kapitalizovat," vysvětluje. Výhled má i vliv na nutnost propouštět (z původního stavu 4600 lidí letos v létě se chtěl Novák dostat na tři tisíce, Lašák by celkově propustil jen tisícovku zaměstnanců) a na tlak na mzdy (Novák je tu také razantnější).

Také Novák říká, že bez pomoci státu letecký dopravce nepřežije. Ale zatím neřekl, jak konkrétně by pomoc měla vypadat.

Čí plán dnes na dozorčí radě obstojí? Novák přišel o hlavní trumfy minulý čtvrtek, kdy piloti smetli jeho návrh na snížení platů o 40 procent. Stále pravděpodobnější tak je, že ministr financí Eduard Janota musí v zásadě vycházet z Lašákova návrhu, jen upraveného o některé Novákovy dodatky. Dnešní diskuse ale může být bouřlivá, protože oba tábory - Lašákův a Novákův - k sobě mírně řečeno necítí žádné sympatie. Lidé z M.L. Moran nedůvěřují údajům managementu podniku, ten je zase považuje za "vetřelce", kteří o letectví prakticky nic nevědí.

"Ať si oba tábory laskavě srovnají svá čísla, a předloží mi jednu jedinou koncepci," vzkázal ovšem soupeřům Janota, že mu jejich pře nejsou po chuti.


Výhled pro ČSA

Jak si povede firma v roce 2010 podle plánu Václava Nováka, resp. Radomíra Lašáka


Výnosy z přepravy

Novák 11 miliard Kč
Lašák 12,3 miliardy Kč

Rozdíl 1,3 miliardy Kč


Náklady na paliva

Novák 4,1 miliardy Kč
Lašák 3,8 miliardy Kč

Rozdíl 0,3 miliardy Kč


Provize leteckým společnostem a agenturám

Novák 693 milionů Kč
Lašák 593 milionů Kč

Rozdíl 100 milionů Kč


Platby za konzultace a poradenství

Novák 129 milionů Kč
Lašák 37 milionů Kč

Rozdíl 92 milionů Kč


Mzdové náklady

Novák 4 miliardy Kč
Lašák 4 miliardy Kč

Rozdíl 0