Největší tuzemská pivovarnická skupina, ovládající skoro polovinu tuzemského trhu, letos opět spustí lavinu zdražování piv. I přesto, že na celém trhu letos nevídaně klesá prodej – letos odhadem o deset procent, předběhl Plzeňský Prazdroj i tentokrát ve zdražování všechny ostatní.

Už za více než dva týdny Prazdroj zdraží především vícestupňová piva a v první řadě do hospod. V průměru o jedno procento. Až na výjimky, jakou jsou kartonová balení multipack nebo pětilitrový plechový soudek, se zdražení vůbec nedotkne nejprodávanější značky v Česku – Gambrinusu. Především jeho prodeje totiž vytrvale klesají.

Cena se nezmění ani u nejlevnějších značek Klasik a Primus. Ale lahev nealkoholického Birellu podraží odběratelům o 3,5 procenta na 11,90 korun. Prazdroj teď ale nezvedne cenu lahvového balení Pilsner Urquell. Hospodským ovšem půllitr téhle prémiové značky podraží o pět procent – tedy o korunu - na 20,90 korun.

Potvrzují to údaje z nového ceníku, který Prazdroj už prezentuje svým odběratelům. Zástupci pivovaru vysvětlují listopadové zdražení především letošním – byť mírným – nárůstem inflace.

"I přesto, že se nám daří náklady na energie, přepravu, cenu práce či suroviny optimalizovat, zůstává tu inflace. Její míra je letos nízká, proto pivaři úpravu cen pocítí jen minimálně,“ vyjádřil se zastupující generální ředitel Mike Walsh.

Prazdroj zdražoval naposledy před rokem – tehdy v průměru o čtyři procenta. Letos ovšem těžko mohou pivovary zdůvodňovat tento krok vyššími cenami surovin – ceny ječmene a chmele nerostly. 

Podstatným motivem pro další zdražení bude spíš lednové zvýšení daní – podle plánu ministra Janoty vzroste spotřební daň z hektolitru piva o 42 procent, což například na půllitru výčepní desítky dělá kolem padesáti haléřů a po započtení vyššího DPH o další haléře víc. U vícestupňových piv zhruba korunu na půllitru. Mluvčí Prazdroje Jiří Mareček už nedávno uvedl, že i případné zvýšení daní, může být dalším důvodem ke zdražení.

Zhruba korunové zdražení v téhle souvislosti - od ledna - už ohlásil Pivovar Černá Hora a se zvýšením cen nebudou váhat další. Včetně trojky trhu Heinekenu, který u nás ovládá značky jako je Starobrno, Zlatopramen či Krušovice. „Zvýšení daní je určitě krok, který se odrazí v ceně pro konzumenta,“ potvrdila bez dalších podrobností mluvčí skupiny Heineken Kateřina Eliášová.

O zdražení podle mluvčího Petra Samce ještě nerozhodli v Budějovickém Budvaru. I tam se dá vyšší cena čekat. „Kvůli zvýšení daní zaplatíme desítky miliónů navíc,“ opáčil Samec.

Související
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru