Prodej osobních automobilů v Evropě se v září meziročně zvýšil o 6,3 procenta na 1,388 milionu vozů díky vládním pobídkám k výměně starších vozidel za nová. Oznámilo to evropské sdružení výrobců automobilů ACEA. Za první tři čtvrtletí letošního roku však prodej klesl o 6,6 procenta.

V západní Evropě prodej v září stoupl o 9,6 procenta, což představuje nejprudší nárůst od roku 1999. Nejlépe si vedlo Německo, kde prodej vyskočil o 21 procent.

V novějších členských zemích Evropské unie se však prodej automobilů v září propadl o 36,4 procenta. Nárůst zaznamenaly pouze Polsko (o 7,9 procenta) a Česká republika (o 0,5 procenta), uvedlo sdružení na svých internetových stránkách.

Lepší žádné šrotovné, než nejistota 

Prodejci nových osobních a lehkých užitkových vozů prodávají kvůli váhání vlády se zavedením šrotovného až o pětinu méně, než kdyby stát opatření zavedl. Na veletrhu Autoshow tak uvedl předseda rady Svazu dovozců automobilů a šéf společnosti Import Volkswagen Group Rudolf Javurek.

Prodej aut v ČR letos klesl o téměř 14 procent, částečně kvůli čekání lidí na šrotovací prémii za vyřazení starého auta. Naopak v sousedním Německu po zavedení šrotovného podle Javurka prodej o 11 až 12 procent stouply. "Je to důsledek politiky české vlády. Kdyby nyní vláda řekla, že šrotovné nebude, byla by to lepší zpráva, než když neříká nic," uvedl.

Jasné rozhodnutí o šrotovném přitom podle Javurka přijde nejdříve po volbách, tedy v druhé polovině příštího roku. "Čeká nás ještě 12 měsíců nejistoty," uvedl.

Celkový pokles prodeje osobních a lehkých užitkových aut na českém trhu v letošním roce by se podle Javurka mohl pohybovat kolem deseti procent. V příštím roce by pak prodej mohl být v lepším případě na úrovni letošního roku. "Doufám, že se podaří zvýšit prodej užitkových vozů a vozů nižších tříd," dodal.

Zákon o šrotovném schválila po prezidentském vetu letos v září Poslanecká sněmovna. O jeho zavedení však musí rozhodnout vláda. Předběžně se počítalo s příspěvkem kolem 30 000 korun za vyřazení deset let starého vozu. Šrotovné zavedlo například Německo, Slovensko nebo Rakousko. Podle většiny ekonomů jde o nesystémové řešení s pouze krátkodobým efektem.

Šrotovné škodí zdraví

Evropská centrální banka ve své pravidelné měsíční zprávě kritizuje program šrotovného, které zavedly některé země na podporu automobilového průmyslu. ECB varovala, že šrotovné podpoří automobilový průmysl jen dočasně a na úkor jiných sektorů, takže ekonomice jako celku neprospěje. Může také zpozdit potřebnou konsolidaci v automobilovém průmyslu.

Podle ECB šrotovné sice přilákalo zákazníky a pomohlo zastavit propad prodeje, avšak na úkor nákupu jiných velkých položek. To znamená, že pro ekonomiku jako celek mělo velmi malý přínos.

"Zdá se, že pozitivní přispění z prodeje aut v první polovině 2009 bylo z velké části vykompenzováno odpovídajícím negativním příspěvkem od dalších nákupů," uvedla ECB. "Poptávka po dalších velkých nákupech, jako je nový nábytek, ale také opravy aut, se utlumila."

Banka také varovala, že prodej se pravděpodobně sníží okamžitě poté, co vláda zastaví program. Šrotovné také může uměle zpozdit potřebné strukturální změny v automobilovém průmyslu, napsala agentura Reuters.

Šrotovné nedávno kritizoval ve svém vydání i list Wall Street Journal Europe. Podle něj šrotovné v praxi ničeho nedosáhlo a ekonomice uškodilo.