Info: Kdo je CVC

Investiční společnost CVC Capital Partners za svou existenci od roku 1981 investovala do 250 společností z nejrůznějších průmyslových odvětví a má zastoupení v 19 zemích Evropy, USA a Asie.

Pivovar Anheuser-Busch InBev se dohodl na prodeji svých operací ve východní Evropě investiční společnosti CVC Capital Partners za 2,231 miliardy USD (38,6 miliardy Kč). V tiskové zprávě to ve čtvrtek oznámila společnost Anheuser-Busch InBev. CVC tak získá pivovary v Bosně a Hercegovině, Bulharsku, Chorvatsku, České republice, Maďarsku, Černé Hoře, Rumunsku, Srbsku a na Slovensku, uvedla firma v tiskovém oznámení. V České republice patří firmě AB InBev Pivovary Staropramen.

István Szöke, ředitel CVC pro střední Evropu k dohodě uvedl: „Podniky ve střední Evropě jsou první investicí společnosti CVC v tomto regionu. Záměrem CVC je vybudovat ve spolupráci s místními managementy a zaměstnanci skupinu pod názvem StarBev, která se stane šampiónem regionu.“

AB InBev, který je největším pivovarem na světě, dodal, že cena za pivovary by se podle dohody mohla případně vyšplhat až na 3,03 miliardy USD, v závislosti na návratnosti investice pro CVC, kdy má pivovar nárok na budoucí platbu až do výše 800 milionů USD . AB InBev současně získá přednostní právo na odkup pivovarů v případě, že se je CVC rozhodne prodat. Dohoda by měla být dokončena v lednu 2010.

Ještě na konci července přitom podle Financial Times CVC nabízel za pivovary jen 1,5 miliardy dolarů. O prodeji skupiny svých evropských pivovarů AB Inbev jednal víc než půl roku. Nyní se tedy zbaví produkce celkem 15 milionů hektolitrů, tedy zhruba čtyř procent světové produkce AB Inbevu.

Největší pivovar světa

AB InBev vznikl loni v listopadu, kdy belgický InBev dokončil převzetí amerického konkurenta Anheuser-Busch za 52 miliard dolarů. Mezi hlavní značky firmy patří Bud a Budweiser, Stella Artois, Beck, Bass nebo brazilská Brahma. Uskupení loni vydělalo 5,3 miliardy eur při tržbách převyšujících 16 miliard eur.

Na českém trhu s pivem měl AB InBev se značkami Staropramen, Braník a Starobrno zhruba patnáctiprocentní podíl, firma v Česku prodává také značky Stella Artois či Hoegaarden.

"Součástí transakce s CVC je také dohoda smluvních stran o licenční výrobě a /nebo distribuci značek Stella Artois, Beck’s, Löwenbräu, Hoegaarden, Spaten a Leffe ve výše uvedených zemích. ABI si také ponechá právo vyrábět a distribuovat pivo značky Staropramen v některých zemích včetně Ukrajiny, Ruska, USA, Německa a Velké Británie," stojí ve zprávě.

O tom, že AB InBev chce prodat své východoevropské pivovary, mezi nimi i Pivovary Staropramen, spekulovala média již několik měsíců. Mezi zájemci o tuzemskou pivovarnickou dvojku byl údajně také nizozemský Heineken, jemuž v Česku patří značky Starobrno, Krušovice či Zlatopramen a který je v současnosti trojkou českého trhu.

Pivovary Staropramen loni bez započtení zahraniční licenční výroby prodaly 3,26 milionu hektolitrů piva a překonaly tak svůj předloňský rekord, více v ČR vyrobil jen Plzeňský Prazdroj, dlouhodobý lídr trhu.

Zisk společnosti Pivovary Staropramen se loni snížil přibližně o polovinu na 289,6 milionu korun z předloňských 578,4 milionu Kč. Tržby z prodeje ale firmě meziročně vzrostly na 4,05 miliardy z 3,84 miliardy korun v roce 2007.

Související
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru