Pražská burza stejně jako ostatní evropské trhy posílila. Hlavní index uzavíral výše o 1,14 procenta na 1176,6 bodu tažen především akciemi bankovních titulů. Naopak silný propad zaznamenaly akcie mediální skupiny CME.

Akcie Erste Group Bank i Komerční banky posílily shodně o více než 3,8 procenta, Erste na 785 korun a Komerční banka na 3821 korun.

Výraznější růst měly také cenné papíry rakouské pojišťovny VIG, o 2,11 procenta na 1066 korun. Přes dvě procenta posílily i akcie těžební firmy NWR, a to na 174 korun. I přes výpadek ukrajinské části ropovodu Družba posílily akcie společnosti Unipetrol, o 1,05 procenta na 140,97 koruny.

Úterý: Německo dohnalo českou burzu k poklesu o 1,72 procenta - čtěte ZDE

Akcie společnosti CME ztratily 13,36 procenta na 499,90 koruny poté, co firma oznámila, že očekává pokles příjmů z reklamy a výrazně nižší celoroční zisk, než se očekávalo.

V odevzdávání zisků pokračuje developerský titul Orco, odepsal 3,18 procenta na 210,10 koruny. Společnost už minulý týden oznámila pokrok v restrukturalizaci.

Pražskou burzu v růstu významně brzdily i akcie telefonního operátora Telefónica O2 a elektrárenské společnosti ČEZ. Akcie Telefóniky klesly o 0,80 procenta na 434 korun a akcie ČEZ o 0,22 procenta na 898 korun.

Pražský index za růstem evropských burz zaostává. Národní indexy v západní Evropě podle Miroslava Adamkoviče z Komerční banky přidaly okolo dvou procent, ve východní Evropě až čtyři procenta. Hlavní podíl na tom podle něj mají akcie těžebních firem a také bank, kterým pomohly výsledky americké banky JPMorgan Chase & Co za třetí čtvrtletí, které byly mnohem lepší, než analytici čekali.

Akcie CME sráží reklama

Pokles příjmů z reklamy mediální společnosti CME, která v ČR vlastní například televizi Nova, se bude pohybovat mezi 20 až 30 procenty a celoroční zisk společnosti bude výrazně nižší oproti očekáváním. Informovala o tom analytická společnost Atlantik na základě vyjádření prezidenta společnosti Adriana Sarbu.

Podle něj dosáhl ve třetím čtvrtletí reklamní trh svého dna a do konce roku zůstane na nižší úrovni s výjimkou Ukrajiny. Právě pokles reklamního trhu má značný podíl na nízkých tržbách a také ziscích CME.

„Bohužel tento rok byl špatný na všech našich trzích a čtvrté čtvrtletí tomu bude odpovídat,“ řekl Sarbu v úterním rozhovoru pro Patria Online. „Naše celoroční výkonnost zaostane výrazně za očekáváními trhu,“ dodal.

CME se domnívá, že některé trhy se budou následující půlrok vyvíjet hůře, než původně očekávala. Celkově vedení společnosti očekává mírné oživení trhu s televizní reklamou až v první polovině příštího roku, uvedl Atlantik.

CME představí svůj výhled pro celoroční tržby a zisk ve čtvrtek 15. října v Praze na svém investorském dni. Výsledky za třetí čtvrtletí pak společnost oznámí 27. října.

CME zaznamenala značný propad už v prvním čtvrtletí letošního roku. Tehdy se dostala do ztráty v přepočtu kolem 900 milionů korun, přičemž tržby ji meziročně klesly o více než třetinu. Ve druhém kvartálu pokles pokračoval. Tržby byly v tomto období meziročně nižší o 39 procent a poklesly tak na 186 milionů dolarů. To se podepsalo také na čistém zisku, který ve druhé čtvrtletí poklesl o 62 procent na 24 milionů dolarů.

CME působí vedle České republiky rovněž na Slovensku, v Bulharsku, Chorvatsku, Slovinsku, Rumunsku a na Ukrajině. Její televizní stanice mohou sledovat desítky milionů lidí.

Související
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru