Šéf dozorčí rady Českých aerolinií Václav Novák přišel na zasedání kontrolního orgánu s plánem na snížení počtu zaměstnanců firmy ze současných 4600 na 3000 lidí. Zároveň by se platy pilotů měly snížit o 45 procent.

Piloti ČSA jsou ochotni si snížit mzdy pouze v případě, že firma nebude privatizována, uvedl to šéf odborové organizace pilotů CZALPA Filip Gaspar. Ten serveru iHNed.cz potvrdil, že piloti poslali na ministerstva financí a dopravy dopis, kde vyjadřují ochotu jednat o snížení mezd o 30 procent, konkrétní číslo ale nepotvrdil.

Podle nejmenovaného zdroje iHNed.cz by jednou z podmínek mělo být i předání části akcií zaměstnancům. Další podmínkou - údajně jednou z nejzásadnějších - je, že příslušný dodatek ke kolektivní smlouvě o snížení platů nebude podepisovat za ČSA prezident firmy Radomír Lašák. Znamená to, že platy se budou snižovat pouze tehdy, když dozorčí rada vymění vedení firmy.

"Jsme si vědomi toho, že k nějakému snížení dojít musí," uvedl také Gaspar. Snížení mezd musí schválit valná hromada CZALPA, která je naplánovaná na čtvrtek. O tom, že piloti na snížení mezd nakonec kývnou se v médiích spekulovalo již delší dobu.

Jaké podmínky představili piloti ČSA v dopise? Jak si představují záchranný plán aerolinek? Jsou piloti ČSA ochotni snížit své platy o 45 procent? Jak velká je šance dohody ještě v říjnu letošního roku? 

Na otázky čtenářů odpovídal prezident Českého sdružení dopravních pilotů ČSA Filip Gaspar.

Online rozhovor

Opačné řazeníObnovit
Čtenářský dotaz
Dobrý den, piloti jsou pro mě typickým vzorkem lidí, kteří natahují ruku vždy a nechtějí obětovat nic. Bez zodpovědnosti za firmu, bez zodpovědnosti za hodnotu akcie. Buď bude po našem, nebo ať si firma zkrachuje. Ale proč mám já, OSVČ živit ztráty plynoucí z vašich platů schválené "manažerem" Tvrdíkem z mých daní. Jestli víte, jak řídit společnost, založte si nějakou. Nelíbí se Vám podmínky této firmy ? Jestli jste dobrý a jestli je po Vaší profesi potávka, proč nejdete jinde ? Nebo se jinak nebo jinde neuživíte ? Pak máte nárok jen na výši platu úměrnou poptávce po vaší profesi. Stejnějako já.
Filip Gaspar
Dobrý den, nevím kolik pilotů znáte a s kolika jste se bavil než jste si udělal obrázek, ale budu s s Vámi trochu polemizovat. Zrovna o zodpovědnosti toho piloti vědí hodně. Každý pracovní den je plný zodpovědnosti vůči cestujícím, ale i vůči firmě. Každá chyba může být fatální nejen pro cestující, ale právě i pro existenci firmy. Přijetím akcií bychom fakticky přijali i odpovědnost za její hodnotu, nebo ne? Vaší otázku položím jinak. Proč mají zaměstnanci (nejen piloti) platit svými mzdami za chyby politiků a jimi dosazovaných trafikantů? A ze svých daních to platíme podruhé. Nemám strach, že bych se jinde neuživil, ale snižovat mzdy systémem pokus omyl my nepřijde vhodné. Pokud odejdou desítky pilotů, pak vyškoleních nových bude stát desítky milionů a bude trvat dlouhé měsíce. V té době stojí letadla na zemi.
Čtenářský dotaz
Dobrý den. V západních leteckých společnostech mají národní aerolinie průměrný plat pilotů na 3 až 4 násobku průměrného platu v zemi. Proč vy u ČSA máte průměrný plat na téměř 10 násobku zemi? Nechci slyšet odpověď, že pilot ČSA se může se svými kvalifikacemi sebrat a jít létat za stejný plat v EUR k jiné národní západní letecké společnosti. To může udělat mnoho jiných profesí u nás a neudělá to. Vy piloti mi připadáte jako ti čeští pendleři před 10 lety co bydleli v ČR v příhraničním pásmu měli české náklady ve všem, přitom si dojížděli kousek za hranice vydělávat v jiné měně, kdy po přepočtení "blbým" kursem koruny měli platy větší jak čeští ředitelé. Vaši piloti bydlí v Česku mají české náklady na život a proto mají brát cca 3 až 4 násobek průměrné české mzdy, jako u Lufthansy berou v průměru 4 násobek průměrné mzdy v Německu. Jestli chcete brát platy v EUR stejné jako francouzi, němci a podobně, tak si tam vypadněte bydlet se svými rodinami, abyste měli také stejné náklady na život jako francouzi a němci. Co mi je známo, tak nyní je docela pilotů všude dost a v aeroklubech prý také zájemci čekají na příležitost stát se piloty ČSA i za menší platy než máte nyní.
Filip Gaspar
Dobrý den, nevím z jakých dat čerpáte, ale dle vašeho tónu myslím, že byste nejraději znovu zavřel hranice a stanovil jednu mzdu pro všechny zaměstnance v celé republice. Myslíte, že dojíždění za prací třeba z Roudnice do Prahy je chybou? V Roudnici jsou také nižší náklady na bydlení než v Praze. Přeci nemůžete někomu vyčítat, že dojíždí za lépe placenou prací třeba i přes hranice! Vaše slova o tom kdo by kolik měl brát mi trochu zavání centrální plánováním pětiletek. Nestanovuje výši mzdy trh?
Čtenářský dotaz
Dobry den, kdybyste mel porovnat (a podle toho ohodnotit) zodpovednost, narocnost pripravy, spolecensky prinos mezi pilotem a spickovym lekarem operatem, ktery ma na operacnim sale cloveka v kritickem stavu, jak by to podle vas melo byt? Jak byste vyhodnotil spolecenskou dulezitost pilota (pro tuto zemi)? Dekuji za vas cas a odpoved.
Filip Gaspar
Dobrý den, víte to je spíše filozofická otázka na dlouhé zimní večery. Lékařů i jejich zodpovědné práci si samozřejmě velmi vážím a z vašeho příkladu je práce lékaře společensky daleko důležitější a souhlasím i s tím, že by měli být lépe odměňováni. To ale nemění nic na tom, že pilot musí investovat milion do svého výcviku, strávit roky ve škole a na letišti, procházet zdravotními prověrkami a stejně jako lékaři se pravidelně vzdělávat. I když přiznávám, že je to trochu demagogická otázka a mnozí mě budou chtít kamenovat stejně ji vyslovím – kolik pacientů lékař operuje v jeden okamžik?
Čtenářský dotaz
Co vám vadí na panu Lašákovi? Máte jakoukoli alternativu k plánům managementu/představenstva na záchrany ČSA? Myslím životaschopný projekt s konkrétními kalkulacemi, ne obecnou úvahu o nutnosti snížení nákladů.
Filip Gaspar
Vadí mi, že jeho experimenty nás dostaly do této situace. Tři a půl roku se vše dařilo, vycházeli růžové zprávy a najednou jsme v obrovské ztrátě a vše co mělo hodnotu jsme prodali. Nikdo za to nemůže. My nabízíme pomoc při hledání úspor, ale detailní plán a kalkulacemi mít ani nemůžeme. My neznáme přesná číslo o tom kdo chce kam létat, kolik společnost platí za nákup letadel,.... My také nechceme firmu řídit, ale ten kdo ji řídit chce musí jasný plán mít. Pan Lašák to bohužel není.
Čtenářský dotaz
Předně bych se Vás rád zeptal, kde bere tu drzost, vy jako zaměstnanec státem vlastněného podniku, diktovat státu, resp. je představitelům, za jakých okolností jste ochotni si nechat šáhnout na platy. To je prostě - nezlobte se - na zvracení. Stát vás vykrmuje (vaše platy, tj. pilotů, jsou podle médií v branži vysoce nad standartem) jako zlatá selátka a vy máte žaludek svojí loajalitu k podniku podmiňovat nějakými - opět nezlobte se - bláboly. Docela bych vám přál, aby firma padla, a vy konečně pochopili, jak se žije v privátní sektoru.
Filip Gaspar
Problém firmy přeci není jen ve mzdách! I kdyby všichni piloti létali zadarmo, tak by firma letos stejně vykazovala ztrátu kolem 1,5 miliardy. I kdyby zadarmo pracovali všichni zaměstnanci ČSA, tak vykazuje ztrátu přes 100 milionů korun. Vy si možná necháte snížit mzdu aniž by jste se zeptal na důvod. My se ptáme. My přeci nikomu nic nediktujeme! Jediné co chceme je mít záruky, že takový krok má smysl. Že stát má tentokrát zájem situaci řešit a nepošle do ČSA nepřijde dalšího trafikanta. Ono letecká doprava má svá specifika a asi je náročnější než stanovovat cenu elektřiny.
Čtenářský dotaz
Existuje několik úspěšných komerčních aerolinií. Mají naši piloti vědomosti o fungujících a funkčních organizačních modelech těchto firem? Mám na mysli, například poměry mezi: počtem pilotů a počtem manažérů letových hodinách a hodinách údržby na zemi počtem pilotů, letadel a letových hodin ... atd ČSA je unikátní jen tím, že ji vlastní a spravuje stát. Nemyslím, že by je ČR měla ČSA prodat komukoliv a za jakoukoliv cenu, ale privatizace by určitě měla za následek ztenčení a zkvalitnění managementu více než propuštění pilotů. Proč, například, management ruší zámořské segmenty? Kdyby se na nich nedalo vydělat, nelítali by tam Britové, Francouzi, Němci ... atd.
Filip Gaspar
Dobrý den, úzce spolupracujeme s kolegy hlavně ze Skyteamu a srovnání ohledně počtu pilotů, letadel, nebo letových hodin a systému plánování máme. Bohužel přesná čísla o počtu manažerů nemáme, ale je pravda že organizační struktura v ČSA je co do počtu manažerů trochu přebujelá. Ohledně privatizace s Vámi naprosto souhlasím. Není potřeba ČSA prodat za jakoukoliv cenu. Stát získá daleko více když firmu stabilizuje a prodá až po skončení ekonomické krize. Pokud bude firma restrukturalizovaná a bude fungovat, bude o ní daleko větší zájem i ze strany opravdu strategických partnerů.
Čtenářský dotaz
pane gaspar,musel jsem se zasmat pozadavkum odboraru-pilotu,vy asi chcete prijit o chleba,musim rici ze vy jste se podileli se svyma hladovyma pozadavkama na teto bankrotove situaci a kdyz vyhrozujete ze piloti odejdou do zahranici ,tak at jdou at ukazou ze na co maji,ale on je v zahranici trochu tvrdsi chleba[pocet 6 pilotu v zahranici o tom napovida]. jestli znate pomery v leteckych spolecnostech se kterymi mate dnes srovnane mzdy,tak vas predem informuji,ze kapitan od csa by sel v dnesni krizi na f/o[v platove tride s nulovou senioritou a bez benefitu ty dostanete nejdrive po 6 mesicich],ale to za podminky uspesneho vztupniho rizeni,nacoz nema 2/3 pilotu csa,to vam garantuji,[znam stav v csa]vztupni rizeni v zahranici ma jine podminky tam nejsou kamaradickove,tam je rivalita,doporucuji tuto zkusenost kazdemu v csa, neni to ale vubec jednoduche,delat vztupni testy ,psychotesty,prezkouseni na simulatoru[ne nacem soucasne letate,ale na typech 747,777,md11,310,330,340,767,to je nezajima ze jste to neletal ,oni to vyzaduji a to zleve sedacky na prave sedacce je f/o,checkairman je vzadu,kontroluje se rychla adabtabilita,veleni v posadce,a samozrejme basic/flight-vysazeni do v1,nad v1,g/a s vysanym motorem zakonceny vizualnim okruhem muzes si pomoci smerove ilsem a pristani],medical check- 2dny,a pak zaverecny pohovor s inspektorama,[palene otazky na performance typu uvadenych v cv] po uspesnem vztupnim rizeni vas daji na f/o.takze byt vama tak si nevyskakuji a kdyz vam csa necha praci za 1/3 platu v nynejsi kryticke situaci tak musite byt radi ,ono na to misto ceka dalsich 80 az 100 pilotu.nezahravejte si,budete litovat,cau
Filip Gaspar
Dobrý den, jsem rád, že jste se pobavil. Já když jsem viděl výsledky hospodaření tak jsem měl daleko blíže k pláči. Ještě jednou opakuji, že i kdyby piloti létali zadarmo tak firma bude vykazovat ztrátu 1,5 miliardy. Opravdu jsou na vinně pouze piloti? Znám pár kolegů, kteří odešli v posledních letech a měsících do zahraničí, jsou spokojeni a podmínky mají srovnatelné, nebo i lepší. Jistě to není pro každého, ale ta možnost tu je. Určitě víte, že i ČSA pořádá několikakolové konkurzy a i jejich součástí je přezkoušenína simulátoru a nikdo se Vás také neptá na čem jste létal. O platech pilotů si můžete myslet co chcete, ale prosím neurážejte jejich kvalifikaci k řízení letadla.
Čtenářský dotaz
Dobrý den, chápu, že v dnešní kritické době je pro záchranu Vaší společnosti potřeba mimo jiné i snížení platů. Proč ale rozdílné sniživání (45%, 25%, 15%)? Nenaráží to na zákoník práce ohledně rovného zacházení se zaměstnanci? Je v tomto návrhu zahrnuto snížení o cca 7% u Vaší profese z první poloviny tohoto roku? Děkuji
Filip Gaspar
Dobrý den, ke snížení mezd o necelých 7 procent nedošlo v květnu pouze u pilotů, ale u většiny zaměstnanců ČSA. V současných podmínkách to započítáno není. Fakticky by tedy v letošním roce došlo ke snížení mezd pilotů o 52%, palubního personálu o 32% a ostatních zaměstnanců o 22%. Ano i právní omezení jsou součástí jednání. Není jednoduše možné jednomu zaměstnanci plat nechat, ale druhému snížit o 45%.
Čtenářský dotaz
Překvapuje mne že ještě existují odbory, myslel jsem že je to relikt komunismu. Proč nedáte výpověď a nejdete jinam když se vám váš zaměstnavatel nelíbí ?
Filip Gaspar
Kdyby odbory byly relikt komunismu, tak by komunismus musel stále vládnout na celém světě. Troufnu si tvrdit, že to tak není. CZALPA je nejen odborové, ale i profesní sdružení. Neřešíme tedy jen mzdy a dodržování zákoníku práce, ale spolupracujeme na odborné bázi například v přípravě legislativy týkající se letectví. Jinak zaměstnavatel se mi líbí a mám ČSA rád. Ale mrzí mě, že vlastník se o firmu v posledních letech moc nezajímal a nechal management řídit firmu tímto směrem. Snad se směr podaří zvrátit.
Čtenářský dotaz
Mužete mi vysvětlit proč mám ze svých daní dotovat platy pilotů ČSA?
Filip Gaspar
Můžete mi říct proč mám já ze své mzdy i daní platit za chyby politicky dosazeného managementu? Jednoduchá odpověď na to není. Já to udělám pokud to bude mít smysl a zajistí to přežití firmy. Pokud to uděláte vy, nebo někdo za Vás pak opět jen s jistotou, že to tu firmu zachrání a zvýší její hodnotu pro příští privatizaci. Pokud se privatizace zdaří, pak na tom všichni vyděláme a byla to smysluplná investice :-)
Čtenářský dotaz
Chování pilotů a jejich odborů je v současné situaci zcela nemorální k celé české společnosti a přímo vyděračské; všem pilotům ČSA bych dal výpověď a najal jiné, třeba z ciziny.
Filip Gaspar
Pokud čerpáte pouze z médií, pak Vám to asi nevyvrátím. Ale čím vydíráme? Tím, že nechceme management, který nás dostal do propasti? Opravdu si myslíte, že piloti z ciziny budou levnější?
Čtenářský dotaz
Hezký den, dovedete si představit firmu, která by vás jako pilota a zároveň odboráře po vašich jednáních s vedením firmy zaměstnala? Vidíte svou další budoucnost v ČSA? Děkuji
Filip Gaspar
Dříve jsem odborářem nebyl a do smrti jím asi také nebudu. To asi není to nejdůležitější hledisko. Jsou firmy, které na rozdíl od ČSA s odbory úzce spolupracují, protože si uvědomují, že spolupráce je daleko výhodnější než neustálý boj a napadání. Nemyslím si, že by to byl černý flek na mém životopise. Pevně věřím, že se ČSA podaří stabilizovat a já budu trávit více času v kokpitu než u jednacího stolu.
Čtenářský dotaz
Zdravim, podle jakejch výkonovejch norem lítáte? Po přečtení novin mám pocit, že já jako profeisonální řidič mám více poviných odpočinků než vy. Nerad bych se totiž při letu na dovolenou bál unavených pilotů. P.S. Až vám sníží prachy jak se píše, přijďte mezi nás, budete na tom finančně líp. Díky
Filip Gaspar
Je pravda, že v některých ohledech jsou normy na profesionální řidiče přísnější než u pilotů. My bohužel někdy nemůžeme po čtyřech hodinách zastavit, dát si pauzu a jít se projít. To jsou ta zmiňovaná provozní omezení která máme v interních předpisech a pan Lašák je chtěl zrušit. Samozřejmě by se tím ušetřilo, ale bylo by to čekání na průšvih. Na to jsme přistoupit nemohli.
Čtenářský dotaz
Můžete mě vysvětlit kde berete tu drzost jako odborář zasahovat do správy cizího majetku. Vaším vydíráním přišla firma málem cugrunt a vy si kladete další podmínky. Nerozumím tomu.... Když jako odborář chcete nějakou firmu řídit, tak si laskově založte vlastní.
Filip Gaspar
My žádou firmu nechceme řídit a do žádné správy nezasahujeme. Pouze jsme informovali vlastníka, který neměl správné informace v jakém stavu se společnosti nachází. Vlastník zareagoval výměnou dozorčí rady a zvažuje další postup. My přicházíme s návrhem na snížení nákladů. Opravdu si myslíte, že za problémy ČSA stojí piloti? K číslům už jsem se vyjadřoval výše.
Čtenářský dotaz
Vážený pane, velice Vám fandím. Chtěl bych jen říci, že nevidím důvod proč zaměstnanci i dobře placení, musejí doplácet na neschopnost vedení podniku, který byl dosazen politiky z ČSSD. Doufám, že se zaměstnancům podaří zachránit podnik. Myslíte si, že pomoc ze strany státu je potřeba?
Filip Gaspar
Dosazování politiků a kamarádů na místo manažerů není problémem jen ČSA a ani problémem jen ČSSD. Bohužel je to u nás nešvar už mnoho let. Myslím, že obměna dozorčí rady byl krok správným směrem. Myslím, že nějaká pomoc ze strany státu je potřeba. Ať už to bude přímá podpora, která bude zdůvodněná a zvýší hodnotu firmy, či pouze garance nebo spolupráce s letištěm Praha.
Čtenářský dotaz
Vážený pane, velice Vám fandím. Chtěl bych jen říci, že nevidím důvod proč zaměstnanci i dobře placení, musejí doplácet na neschopnost vedení podniku, který byl dosazen politiky z ČSSD. Doufám, že se zaměstnancům podaří zachránit podnik. Myslíte si, že pomoc ze strany státu je potřeba?
Čtenářský dotaz
Nemyslíte si, že svým chováním poškozujete pověst všech slušných dopravních pilotů v ČR a to nejen z ČSA? Potom co jste s vašimi odbory předvedli v posledních několika letech nemůžete mít podporu ani odborné věřejnosti, natož obyčejních lidí, kteří permanentně dotují vaše nadstandardní platy ze svých daní. Mohl byste říci něco blyžšího o půjčce 2 miliardy Kč od státní firmy Osinek, o kterých se počítá, že nebudou nikdy splaceny?
Filip Gaspar
Nemyslím si, že poškozuji pověst slušných pilotů pokud poukazuji na chyby managementu. Nevím jak jste přišel na to že někdo permanentně dotuje naše platy. Firma v posledních letech aby vykázala černá čísla rozprodala vlastní majetek, který tvořila desítky let. O půjčce od Osinku toho mnoho nevím. Byla uzavřena dohoda, peníze byly čerpány a počítá se se splácením včetně úroků.
Čtenářský dotaz
Nevice jsem se pobavil tim, kdyz posadky CSA zacaly na crew gatu ucitve zdravit posadky Travel Service, ackoliv nad nimi predtim ohrnovali nos :) co rikate na tuto zmenu povyseneho jednani? Ze by strach z budoucnosti? Jinak letu zdar a odborarum zvlast.
Čtenářský dotaz
Dobrý den, nedávno koloval mail popisující zhoršující se situaci mezi českými piloty (že začínají létat lidé, kteří prošli rychlokurzem u hrany zákona), zakládá se na skutečných informacích, létají takoví lidé u ČSA?
Čtenářský dotaz
Většina kritiky směřuje na vaše příjmy. Od kolegy pilota jsem se dozvěděl prumer kolem 200 skrývá rozptyl mezd od 80-400 tis. Je to dáno pouze senioritou, nebo funkcemi ? Odpovídejte ale věcně, spousta dotazujících je živena informacemi z Blesku, a přitom jim nevadí že předtím z daní živili horníky, oceláře, dosud živí železničáře, policisty a soudce s podstatně menší úspěšností práce. Neuvědomují si, že mzdová úroveň je věcí managementu a business plánu. A především management a " odborníci v dozorčích orgánech" se na dnešním stavu podepsal nejvíc, pominu-li náznaky řízeného snížení hodnoty společnosti ve prospěch možných privatizerů. Držím palce.
Čtenářský dotaz
Dobrý den pane Gaspar, Samozrejme chápu Vaši (řekl bych osobní) snahu o ukončení procesu privatizace, vždyť pokud ČSA "koupí" Unimex, Vy budete asi první,který poletí - sit,relax and enjoy your flight :-)
Čtenářský dotaz
Jak vidíte svoji budoucí kariéru v případě úspěšné privatizace konsorciu Unimex - Travel Service. Víte, jaký je průměrný plat pilotů u ostatních českých leteckých společností?
Čtenářský dotaz
Dobrý den pane Gaspare,domníváte se, že stávajicí situaci v ČSA se dalo nějak (jakkoli) předejít? Děkuji.
redakce eko
Na další otázky pan Gaspar nestihl odpovědět. Děkuji za pochopení
Související