V listopadu po letech odkladů konečně začne vysílat česká mutace MTV. Původně hudební stanice stála na začátku osmdesátých let za klipovou revolucí, jež proměnila tvář populární hudby. V posledních letech ale hudební videoklipy na MTV vystřídaly nekonečné zástupy pořadů formátu reality show a stanice ztratila svoji výlučnost jako udavatel hudebních trendů. Na obzoru se už ale rýsuje její nástupce.

Google a hudební vydavatelství Universal Music a Sony Music společně připravují internetovou "televizi" Vevo, která by mohla oživit zájem o videoklipy a pomoci hudebnímu průmyslu v časech krize.

Sám sobě dramaturgem

Vevo bude spuštěné ještě letos pod heslem "Hudba. Klipy. Vy.". Chystá se v masovém měřítku využít fenomén portálu YouTube - obřího skladiště videosouborů, jež stabilně patří mezi pět nejnavštěvovanějších internetových stránek vůbec.

Vevo bude fungovat podobně jako YouTube, jehož uživatelé si sami vybírají, co si pustit. Fanouškům nabídne především hudební videoklipy ve vysoké kvalitě, ale také licencované záznamy z koncertů nebo rozhovory s muzikanty. Vevo také jedná o využití pořadů televizních stanic CBS a NBC. Program si bude moci každý uživatel vytvářet sám z dostupného materiálu, Vevo mu ale bude na základě osobních preferencí doporučovat další obsah.

Jedním z pilířů popularity YouTube jsou statisíce hudebních klipů, které si na serveru lze pustit. Velké nahrávací společnosti ale měly s portálem vždy trochu problematický vztah. Nelíbilo se jim, že sem internetoví uživatelé ukládali videoklipy, které se oni snažili prodávat na DVD nebo později v digitálním obchodě iTunes. Se stejnou nevolí nesli používání jejich hudby k podomácku vyrobeným videím, které YouTube doslova zaplavily.

YouTube je od roku 2006 ve vlastnictví společnosti Google Inc., jež se snaží vyjít vstříc velkým nahrávacím firmám, a noví provozovatelé obsah porušující autorská práva nemilosrdně mažou. I na někdejší divoké skládce tak začala platit pravidla autorských licencí běžná ve fyzickém světě. Spuštění Vevo bude pokus, jak na populárním fenoménu vydělat.

Google a oba hudební labely totiž věří, že přitáhnou nejen hudební fanoušky, ale také inzerenty, kteří ze stanice udělají výnosný byznys. S uživatelsky generovaným obsahem jim Vevo nabídne pro jejich reklamy přesně definované cílové skupiny.

Televize nového věku

Potenciální výdělek byl patrně hlavním důvodem, proč Vevo nakonec přesvědčilo i skeptické hudební labely. Klíčová byla úspěšná jednání s největším hudebním vydavatelstvím Universal Music, který paradoxně vlastní společnost Vivendi, pod jejíž křídla patří také MTV. Sony Music se přidalo o něco později, zbylá dvě velká vydavatelství - EMI a Warner Music - zatím s podpisem smlouvy váhají a klipy jejich interpretů budou v nabídce chybět.

Hudební stanice Vevo by měla být odpovědí na populární internetovou "televizi" Hulu, jež na síti vysílá od loňského března. Uživatelům zadarmo nabízí přístup k archívům desítek televizních stanic od NBC, Fox, ABC až třeba ke Comedy Central. Aktuálně je divákům k dispozici přes deset tisíc hodin programů a neustále přibývají další. Televize nové generace Hulu je zatím dostupná jen v USA, na začátek příštího roku se plánuje spuštění ve Velké Británii a Irsku. Díky tomu by se nabídka měla rozšířit také o pořady britských stanic BBC, ITV a Channel 4.