Nejméně 5,8 miliardy korun bude v příštím roce potřebovat Dopravní podnik hlavního města Prahy (DPP) na nejnutnější investiční akce. Vyplývá to z přehledu investičních priorit, který na posledním jednání schválil výbor dopravy zastupitelstva hlavního města. Je ale velmi pravděpodobné, že DPP tolik peněz na příští rok nezíská.

Dopravní podnik má na příští rok naplánované investice za téměř 8,4 miliardy korun. Za nejdůležitější považuje prodloužení trasy A metra z Dejvické do Motola, jejíž výstavba by mohla začít ještě letos v prosinci. Na stavbu bylo v září vydáno stavební povolení, ale zatím nenabylo právní moci.

Prioritou je také příprava trasy D metra. Ta se ale zřejmě zdrží kvůli odvolání společnosti Mott MacDonald, která byla vyřazena z výběrového řízení na projekční práce. Vítězem soutěže se stal Metroprojekt Praha, DPP ale s firmou nesmí uzavřít smlouvu, dokud Úřad na ochranu hospodářské soutěže neprověří stížnost Mott MacDonald.

Obnova vozového parku

Investovat by chtěl podnik také do obnovy vozového parku, přípravy prodloužení tramvajové trati z Podbaby do Suchdola a do rekonstrukcí tramvajových tratí.

Na letní měsíce plánuje například rozsáhlou opravu třináctikilometrového úseku v Plzeňské ulici, která je už nyní v havarijním stavu.

"Každým okamžikem může dojít k tomu, že drážní inspekce bude chtít zejména úsek od Vozovny Motol nahoru do Makovského zavřít," uvedli na výboru zástupci DPP. Pokud by byl provoz na trati opravdu zakázán, motolská vozovna by zůstala odříznutá a podnik by musel přesunout vozy jinam. "Už dnes tam razantně omezujeme provoz vozů 14T (zvaných Porsche). Pokusíme se to omezením rychlostí držet tak, abychom do léta vydrželi. Takový úsek se totiž nedá zavřít v běžném provozu," dodali zástupci DPP.

Plán investic sice podle zástupců DPP zahrnuje pouze nejnutnější priority, přesto se podnik pokusí část z nich odložit. "Jednáme s řadou dodavatelů o omezení nebo pozastavení projektu, o odkladech úvěrů a splátek," uvedli zástupci DPP.

Podle předběžného návrhu rozpočtu hlavního města totiž nedostane DPP na některé akce od Prahy peníze. To kritizovali i někteří opoziční zastupitelé. "Asi 80 až 85 procent kapitálových výdajů na dopravní akce půjde podle návrhu na městský okruh. Město má priority spíše v betonových stavbách," poznamenal člen výboru dopravy Jiří Witzany (SNK ED). Kolik peněz DPP od města na příští rok obdrží, bude jasné po schválení rozpočtu na konci listopadu.

Část peněz zřejmě dostane podnik z evropských fondů - například na prodloužení tramvajové trati z Podbaby nebo na rekonstrukci trati v Plzeňské ulici. Vedení města také v minulých dnech lobbovalo za příspěvek na prodloužení trasy A metra z Dejvické do Motola v Bruselu. "Byla to prezentace projektu pro Evropskou komisi kvůli žádosti o dotaci z operačního programu Doprava," potvrdil ČTK radní Radovan Šteiner. Na metro by Praha mohla z EU získat až 290 milionů eur (asi 7,5 miliardy korun).

Související
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru