Škoda Fabia se stala v září na německém trhu nejprodávanějším modelem v kategorii malých vozů. Vyplývá to ze statistik německého úřadu pro registraci motorových vozidel (KBA). Na druhé a třetí místo tak vytlačila i domácí konkurenty Opel Corsa a Volkswagen Polo. V uplynulém měsíci ještě prodeje automobilů v Německu výrazně a zřejmě naposledy ovlivnilo takzvané šrotovné. Žádosti o státní prémii se počátkem září přestaly přijímat.

V září se podle oficiálních statistik v Německu prodalo 10 785 fabií, od počátku roku 84 129. Oproti prvním devíti měsícům loňského roku tak prodala Škoda Auto na největším evropském trhu o 61,6 procenta automobilů více.

"Solidní, spolehlivá a levná: S těmito atributy odstartovala Škoda Fabia před deseti lety svou kariéru ve třídě malých vozů," hodnotí úspěch fabií server Welt Online.

Díky za šrotovné

Česká automobilka i její mateřská společnost Volkswagen a další výrobci malých vozů zhruba půl roku profitovaly ze šrotovného, které v únoru zavedla jako stimulační protikrizové opatření německá vláda. Dohromady na něj vyčlenila pět miliard eur (přes 128 miliard korun). Balík tak měl stačit na vyplacení dvou milionů prémií poskytovaných za koupi nového vozu a sešrotování nejméně devět let starého auta.

Škoda Auto se už připravuje na očekávaný pokles prodeje v Německu a dalších zemích, kde skončilo šrotovné. Minulý týden zpomalila výrobu fabií a ohlásila na konec října dvoudenní odstávku výroby.

Aktuální statistiky nově registrovaných vozidel umožňují téměř úplnou bilanci německého šrotovného. Nejvyšší kvóty meziročního nárůstu prodeje zaznamenaly mezi lednem a zářím zahraniční automobilky Lada (o 140 procent více prodaných aut), Hyundai (plus 118 procent) a Fiat (97 procent). Z automobilek vyrábějících v Německu ze šrotovného nejvíce profitovaly Ford (nárůst o 39 procent), Volkswagen (34 procent) a Opel (32 procent).

Škoda Fabia je druhým nejprodávanějším autem v Německu - čtěte ZDE

Škoda uvolnila první fotky Fabie Scout. Prodávat se začne v květnu - čtěte ZDE

Škoda Fabia se držela ve své kategorii na předních pozicích žebříčků prodejnosti. Absolutním a neohroženým vítězem však zůstával po celou dobu Volkswagen Golf, jehož se například v září prodalo 37.784 kusů a od počátku roku 275.432.

Díky prémii se lépe prodávaly i takzvané minivozy. V září se do čela žebříčku dostala Toyota Aygo, v průběhu roku se v čele střídaly Fiat Panda, Renault Twingo a Hyundai i10.

Výrobci luxusních a velkých aut naopak během prvních devíti měsíců zaznamenali propad prodejů. Například Mercedesů se prodalo o 17 procent méně, Porsche zaznamenalo pokles o deset procent a BMW o devět. Ještě větší propady však zaznamenaly některé zahraniční automobilky jako Saab (propad o 65 procent) General Motors (minus 58 procent) a Chrysler (minus 47 procent).

Německý automobilový průmysl očekává, že vliv šrotovného bude doznívat ještě do konce roku. Prodejci aut si však už nyní stěžují na prudký pokles počtu objednávek. "Odbyt menších a levných aut se propadl. Prodejci prodali v září ve srovnání z předchozím měsícem o 50, částečně dokonce o 80 procent méně aut," tvrdí šéf spolkového svazu nezávislých prodejců automobilů (BVfK) Ansgar Klein. Jeho sdružení však reprezentuje jen poměrně malou část trhu.

Ještě v září se v Německu prodalo 316 166 nových automobilů, což je o 21 procent víc než ve stejném měsíci předchozího roku.