Prodej osobních a lehkých nákladních automobilů ve Spojených státech se v září meziročně propadl o 23 procent na 746.000 vozů kvůli skončení programu šrotovného. Vyplývá to z údajů společnosti Autodata.

"Trh se podle očekávání vrátil na úroveň z doby před šrotovným," řekl viceprezident GM pro prodej v USA Mark LaNeve. "Čtvrté čtvrtletí naštěstí vypadá příznivěji," dodal.

Prodej GM na domácím trhu se v září meziročně propadl o 45 procent a prodej Chrysleru o 42 procent. Lépe si vedl domácí rival Ford Motor, jehož prodej se snížil pouze o pět procent.

"V krátkém období nečekám u GM a Chrysleru výraznější změnu z hlediska poklesu prodeje. Hlavním důvodem je jejich sortiment," uvedl analytik Jesse Toprak ze společnosti Truecar.com. "Větší otázkou je, zda se jim podaří restrukturalizovat aktivity tak, aby vydělávali i při nižších objemech prodeje, což bude zjevně obtížné," dodal.

Prodej japonské společnosti Toyota Motor, která je největším výrobcem aut na světě, v září na americké trhu klesl o téměř 13 procent. Prodej jihokorejské firmy Hyundai Motor, jež vyrábí automobily rovněž v České republice, naopak vyskočil o 27 procent.

Americká vláda v červenci spustila program, díky kterému mohli spotřebitelé při koupi úspornějšího osobního nebo lehkého nákladního automobilu výměnou za starší vůz získat příspěvek až 4500 dolarů (zhruba 78.600 Kč). Program však koncem srpna vláda navzdory žádostem o prodloužení ukončila.

Ford odolává současné krizi v automobilovém průmyslu lépe než konkurenti General Motors a Chrysler, kteří museli požádat o státní pomoc a po určitou dobu využívat bankrotovou ochranu před věřiteli. Generální ředitel Fordu Alan Mulally ve středu uvedl, že jeho firma má prostor ke zvyšování podílu na trzích v Severní Americe i Evropě.

Celosvětová poptávka po automobilech je nyní pod tlakem, protože světová finanční krize zpomalila ekonomiku, ztížila přístup k úvěrům a snížila spotřebitelskou důvěru. Americké automobilky byly navíc již dříve zasaženy odklonem spotřebitelů od velkých vozů s vysokou spotřebou.