Miliarda korun (a nějaké drobné), kterou konsorcium Unimex-Travel Service nabízí za České aerolinie, je záludná suma.

V tom smyslu, že nad ní vláda nemůže jen tak mávnout rukou – za ztrátový státní podnik skutečně nenabízí šéf Unimexu Jiří Šimáně pakatel. A zároveň nejde o sumu natolik přesvědčivou, aby po ní státní pokladna sáhla bez rozmyslu. Pokud vyjde plán na zeštíhlení ČSA, a ty se dožijí časů, kdy zájem pasažérů opět zvedne i ceny letenek, mohl by stát utržit víc. Není to přece tak dávno, kdy analytici odhadovali výnos z prodeje aerolinek na tři, možná až pět miliard.

Každopádně práce krizového manažera Václava Nováka, jenž má coby nový šéf dozorčí rady navrhnout záchranu ČSA, neztrácí ani po včerejšku smysl.

Proč prodávat

Argumentů ve prospěch prodeje ČSA lze najít dost.

Stát se zbaví břemene, které ho tíží. Když šéfové ČSA začali s nezbytným propouštěním a snahou snižovat platy, odbory v čele s piloty se tvrdě postavily na odpor. V nejbližších měsících se přitom zjevně letecký trh nezotaví. – Prodejem aerolinek by tak těžce zkoušená státní kasa získala aspoň drobný příspěvek a odvrátila hrozbu, že na záchranu ČSA bude muset naopak ještě přispívat.

Protože v soutěži už nejsou strategičtí zájemci jako ruský Aeroflot (vyřazen údajně pro bezpečnostní rizika) nebo Air France/KLM (odstoupili sami), mohl by být stát „vděčný“ za to, že zbyl aspoň Unimex. A to v období, kdy je takřka celý letecký průmysl na huntě. Velké potíže má především řada evropských i amerických leteckých dopravců.

Proč neprodávat

Je ovšem i řada pádných argumentů proti privatizaci Českých aerolinií. Už samotný průběh soutěže je nešťastný – ačkoliv Unimex nenese žádnou vinu na tom, že v soutěži zůstal jako sirotek. Nejprve komise vyřadila Aeroflot a Odien. A poslední konkurent Air France/KLM odstoupil ze soutěže s poukazem na „složitou ekonomickou situaci“. Faktem je, že tento největší evropský letecký dopravce má sám obří ztráty.

Proti prodeji hovoří i to, že ani privátní vlastník nepřinese žádný zázračný recept na oživení podniku. Ten potřebuje co nejdříve zeštíhlet personálně, dočasně snížit platy a nejspíš prodat i část majetku, třeba letadla ze zrušených linek.

ctete-v-ctvrtek-530.gif
Související
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru