Vláda možná nebude moci v budoucnu prodat pražské ruzyňské letiště. Znemožnit to má zákon sepsaný ČSSD, který ve středu poslanci schválili. Pro zákon hlasovali poslanci KSČM, ČSSD, zelení i pět poslanců KDU-ČSL. Zákon nyní zamíří do Senátu.

Místopředseda ČSSD Bohuslav Sobotka v reakci na schválení zákona vyzval vládu, aby zastavila jakékoli práce na přípravě prodeje letiště.

Sociální demokraté předložili zákon letos v únoru. Jeho hlavním cílem je, aby veškerý majetek Letiště Ruzyně se všemi nemovitostmi zůstal ve vlastnictví státu. Jedním z argumentů sociálních demokratů je ten, že privatizace v době finanční krize je nevýhodná, protože hrozí, že se letiště prodá pod cenou.

Prodej pražského letiště jako celku jedinému strategickému partnerovi schválila bývalá vláda Mirka Topolánka (ODS) počátkem loňského června. Tehdejší odhady prodejní ceny se pohybovaly kolem stovky miliard korun.

Předseda ČSSD Jiří Paroubek letos v květnu připustil prodej pražského letiště, ale až v ekonomicky příznivějších dobách. Premiér Jan Fischer také v květnu řekl, že jeho vláda zřejmě nerozhodne o privatizaci pražského letiště, ale v přípravě prodeje ruzyňského vzdušného přístavu se za jejího působení bude pokračovat.

Svoboda: Úřednická vláda nemá k prodeji mandát

Sociálnědemokratický návrh ve středu podpořil předseda KDU-ČSL Cyril Svoboda. Tvrdil, že není možné, aby současná úřednická vláda se svým mandátem pokračovala v privatizaci za zády politické reprezentace. Připustil však, že zvolený postup není ideální "že to řešení není na tesání do učebnic".

Proti privatizaci vystoupil například bezpečnostní expert ČSSD Jeroným Tejc, který prohlásil, že prodej letiště jen nejen z ekonomického, ale i z bezpečnostního hlediska nežádoucí. Jeho stranický kolega a spoluautor předlohy Bohuslav Sobotka poukazoval mimo jiné na to, že když v minulosti stát zákonem převedl regionální letiště na kraje, také jim omezil právo převádět pozemky a majetek letiště.

Nyní by tak podle něj nastala absurdní situace, kdy by pro kraje a jejich letiště platila větší omezení než pro privatizovaný majetek státu.

Kolik za ČSA?

Ve stejný den, kdy poslanci zablokovali privatizaci letiště dochází i k další události, která se letiště částečně týká. Ve středu totiž odevzdá svoj nabídku jediný zájemce o České aerolinie (ČSA) konsorcium Unimex Travel Service. Vláda chce prodej vyřešit do 14 dnů od podání nabídky.

České aerolinie nyní bojují o přežití, v pololetí vykázaly ztrátu téměř dvě miliardy korun. Ve firmě se proto uskutečňuje ozdravný plán, v jehož rámci již začalo propouštění, které se má týkat až 860 lidí. Na záchraně společnosti se má podílet i nová dozorčí rady v čele s Václavem Novákem.

Objevily se také informace, že cestou k záchraně by mohlo být spojení se právě ziskovým pražským letištěm. Ministra Janotu údajně tyto spekulace "nechávají klidným", do ukončení privatizace prý nemají smysl.