Sněmovna v úterý dala šanci hned dvěma návrhům na omezení víkendových jízd kamionů. Do druhého čtení poslanci odeslali jak návrh nezařazené poslankyně Věry Jakubkové, tak i obdobný návrh, který předložila vláda. Podle návrhu Jakubkové by zákaz platil po celý rok i část pátku a soboty. Obě novely zákona o pozemních komunikacích projedná sněmovní hospodářský výbor.

Podle současného zákona nesmí kamiony a nákladní auta s přívěsem na silnice o prázdninách každý pátek mezi 17:00 a 21:00, v sobotu od 07:00 do 13:00 a v neděli od 13:00 do 22:00. Ve zbytku roku platí zákaz jízd kamionů jen v neděli odpoledne. Vládní návrh měl jízdu kamionů omezit i po zbytek roku, a to v pátek od 15:00 do 18:00 hodin, v sobotu od 7:00 do 13:00 hodin a v neděli a ostatních dnech pracovního klidu v době od půlnoci do 22:00 hodin.

Podle předlohy Jakubkové by nákladní auta nejezdila v pátek od 15:00 do 20:00, v sobotu od 07:00 do 13:00 a o prázdninách se zákaz rozšířil až do 19.00. V neděli by kamiony na silnice nesměly od půlnoci do 22:00.

"Je nutné snižovat záporné vlivy dopravy na obyvatele," uvedla Jakubková. Volala po tom, aby se část nákladní dopravy přesunula na železnici. František Laudát (za TOP 09) ale soudí, že železniční infrastruktura je v takovém stavu, že tuto dopravu převzít nemůže. Je podle něho nutné dostavět hlavní silnice a zvýšit kapacitu železnice.

Lubomír Suk (ODS) navrhoval, aby poslanci návrh Jakubkové zamítli už dnes v prvním čtení. Poslanci to ale neschválili.

Slamečka radil odmítnout vládní návrh

Vládní návrh představil poslancům ministr dopravy Gustáv Slamečka. Nabádal však poslance, aby zákon nepodpořili. Argumentoval přitom tím, že se podařilo schválit zákon, který umožní měnit výši mýtného podle doby jízdy a tím regulovat jejich jízdu. Poukázal přitom i na nedostatek parkovacích míst pro kamiony.

Tím ale vyvolal údiv a nesouhlas exministra životního prostředí Martina Bursíka (SZ), který se rozhodl, že argumenty pro návrh na omezení pohybu kamionů přednese sám. Podivil se, proč Slamečka doporučuje pro návrh nehlasovat, když vláda jako celek mohla vzít návrh zpět. Zvyšování mýtného v určitou dobu podle něj povede ke dvěma jevům: kamiony budou jezdit po vedlejších silnicích místo po dálnicích, nebo budou jezdit dál po dálnicích a vyšší mýtné si jen započtou do nákladů.

Proti zákazu jízd každoročně protestují dopravci. Tvrdí, že nemají dostatečný počet míst, kde by automobily během zákazu zaparkovaly. Bursík řekl, že v současné době je k dispozici na dálnicích pro kamiony 1233 parkovacích míst a jednoduchými úpravami, například zprovozněním uzavřených odpočívek je možné jejich kapacitu navýšit o další tisícovku. Slamečka ale tvrdí, že to stačit nebude.

Ministerstvo dopravy chce od příštího roku změnit poplatky mýtného tak, aby se odvíjely od denní doby a dnů v týdnu. Nejdražší budou zřejmě páteční odpoledne.