Pokles prodeje u českých pump zasáhne letos celý petrolejářský trh - prodejce pohonných hmot i rafinerie. Distributoři benzinu a nafty už spočítali, že jen za pololetí klesly prodeje u čerpacích stanic o tři, respektive čtyři procenta. A za celý rok se čeká propad ještě o něco větší.

Všech víc než šest tisíc pump v Česku prodalo za první pololetí letoška 2,3 miliardy litrů motorové nafty, která už roky tvoří díky kamionové dopravě na tuzemském trhu většinu z prodávaných paliv. Zatím čtyřprocentní pokles v případě dieselu je největší minimálně za posledních devět let. Rok od roku stoupající zájem o naftu se zastavil až loni - tehdy jen o procento klesl.

Šancí je nafta, ale...

"Je to samozřejmě propadem kamionové dopravy. Spotřeba nafty je přitom úzce spojena s vývojem hrubého domácího produktu, který ovlivňuje odbyt dieselu až z 80 procent," připomíná Václav Loula, expert České asociace petrolejářského průmyslu a obchodu a manažer nejpočetnější sítě pump - Benziny.

Situaci podle něj nezachraňuje ani rostoucí podíl osobních aut na naftu, který se za posledních devět let zvýšil z jedenácti na 30 procent. Ani rostoucí počet dieselových užitných vozů. Přitom ale narůstá zájem o drahé a kvalitní druhy nafty, jako je třeba Verva od Benziny nebo Shell V - Power Diesel. Jejich podíl je ovšem ještě v porovnání se základní naftou malý. A tržby pumpařů tak nezachrání ani jejich vysoká cena.

Zlevňování jen u benzinu

Zlepšovat tržby při menším prodeji si ovšem distributoři nemohou ani zdražením klasického paliva. Silná konkurence - jedna z největších v Evropě - drží marže na nízkých hodnotách kolem dvou korun za litr. Tento týden navíc ovlivní ceny u pump nejen vývoj obchodování na rotterdamské burze, kde paliva v minulých dnech zlevnila, ale i momentální nedostatek nafty na českém trhu. Ten způsobily potíže při omezení provozu etylénové jednotky v největší české rafinerii - v Litvínově.

Nafta tedy zřejmě nezlevní ze současného českého průměru - 25,76 koruny za litr, ale bude podle lidí z branže stagnovat, možná i mírně zdraží. V případě benzinu ale mohou řidiči počítat s pokračujícím zlevněním z aktuální ceny 27,76 koruny za litr.

Do konce roku už by se podle odborníků ceny příliš hýbat neměly. Směrem nahoru v řádu desetihaléřů se ale vydají, pokud vstoupí v platnost zvýšení spotřební daně o korunu, jak předpokládá "Janotův balíček".

Zájem o tankování benzinu u nás klesá už od roku 2004. Za letošních prvních šest měsíců klesla meziročně jeho spotřeba o tři procenta na 1,3 miliardy litrů.

Česká rafinérská jako prakticky výhradní tuzemský producent paliv je přitom v otázce příjmů závislá z největší části na objemu zpracované ropy a odběru paliv svých akcionářů - tedy Unipetrolu (Benziny), Shellu a italského Agipu. Rafinerie v Litvínově a Kralupech tak letos těžko dosáhnou loňského obratu 10,4 miliardy korun a loňského čistého zisku 308 milionů. "S tím musíme počítat. Letošní hospodaření bude nižší než loni," potvrzuje mluvčí České rafinérské Aleš Soukup.

Související

Komentáře ke článku