Stejně jako po celém světě zasáhla krize i ruský automobilový průmysl. Jedním z důkazů je i čtvrteční zpráva automobilky AvtoVAZ, která oznámila, že propustí kvůli krizi 27.600 zaměstnanců, což představuje 27 procent celkové pracovní síly společnosti.

Moskva však věří, že se jí podaří pomoci odvětví zavedením šrotovného, které úspěšně pomohlo automobilkám v Německu nebo USA. Šrotovné zavedlo celkem 17 zemí, nedávno ho odhlasovali i čeští poslanci.

Jak vyplývá z návrhu rozpočtu na příští rok, hodlá Rusko na šrotovné plánované po vzoru Evropy a Spojených států uvolnit deset miliard rublů (zhruba 5,7 miliardy Kč). Rozpočtu nyní čeká po přijetí ve vládě ještě posuzování v parlamentu.

Šrotiště v Rusku? Téměř neznámá věc

Prakticky navrhované peníze na šrotovné to má znamenat, že úřady hodlají vykoupit 200.000 aut starších deseti let. Jejich majitelé si ze šrotoviště odnesou osvědčení fungující jako sleva na 50.000 rublů (zhruba 28.000 Kč) při nákupu jakéhokoliv nového vozu smontovaného v Rusku, tedy včetně aut z ruských závodů zahraničních koncernů, jako jsou například Volkswagen včetně Škody, Renault, Ford, Nissan, Toyota, Opel nebo Fiat. Slevu pak stát proplatí prodejci z rozpočtu.

Problém může být i v tom, že i deset let starý vůz zahraniční provenience se v bazaru obvykle prodá dráže než jen za 50.000 rublů. Po Rusku podle ministerstva průmyslu dosud jezdí 16 milionů tuzemských ojetin starších deseti let, zatímco zahraničních vozů téhož stáří je v zemi asi tři miliony.

Podle šéfa ruského zastoupení mladoboleslavské automobilky Petra Janeby se v zemi vraky dosud téměř nešrotují, takže část subvence může pohltit vybudování potřebné infrastruktury. Ale "šrotovné" by alespoň částečně mohlo odbytu pomoci. Janeba předpokládá, že letos Škoda Auto prodá v Rusku o 16.000 vozů méně než loni, tedy asi 34.000.

AvtoVAZ se zbaví skoro třetiny lidí

I přes šrotovné se nevyhne zeštíhlování ani ruským automobilkám. Ve čtvrtek oznámil AvtoVAZ, že propustí kvůli krizi 27.600 zaměstnanců, což představuje 27 procent celkové pracovní síly společnosti. Důvodem je prudký pokles poptávky po automobilech, který přiměl firmu šetřit. AvtoVAZ je největší automobilka v Rusku a vyrábí model Lada. Celkem firma zaměstnává 102.000 pracovníků.

Společnost uvedla, že na propouštění se dohodla s odbory. AvtoVAZ byl již kvůli krizi nucen snížit platy a pracovní týden zaměstnancům ve své továrně v Togliatti, 900 kilometrů jihovýchodně od Moskvy. V současnosti továrna pracuje jen na jednu směnu a 65 procent své kapacity.

Automobilce by mohlo pomoci vstup kanadské Magny spolu s ruskou bankou Sberbank do německého Opelu. Generální ředitel Sberbank German Gref minulý týden již ohlásil, že Opel plánuje zahájit montáž levnějších modelů v Rusku a mohla by začít spolupracovat v dodávkách součástek s ruskou automobilkou AvtoVAZ. "Chceme probrat v konsorciu Opelu možnost vytvoření speciálního modelu rozpočtu pro ruský trh. Pak bychom se mohli podílet na výrobě autosoučástek," dodal Gref.

Trh s auty v Rusku je zatím kómatu

Ruský trh, který loni předháněl Německo v roli největšího evropského odbytiště nových aut, se v krizi zmenšil na polovičku a dosud nejeví známky oživení. Podle statistik se za prvních osm měsíců roku prodalo v zemi 989.966 nových aut a dodávek, o 51 procent méně než za stejné období loňského roku. Prognózy pro celý rok předpovídají prodej 1,3 až 1,4 milionu aut namísto loňských 3,2 milionu. Vládní opatření jako dotování úvěrů na nákup aut či přímé subvence automobilkám se dosud míjejí účinkem.

Kromě "šrotovného" hodlá vláda v příštím roce podpořit domácí automobilky i nákupem jejich vozů. Návrh rozpočtu počítá se sumou 20 miliard rublů, což je však zhruba polovička letošní částky. Státní úřady totiž mají příští rok ušetřit pětinu svých výdajů.