Manažeři SkyEurope budou možná muset vysvětlovat i to, zda o nutném konci aerolinek nevěděli mnohem dříve, než požádali soud o restrukturalizaci a nakonec o konkurz. Informoval o tom server Sme.sk.

Bratislavští právníci z kanceláře Bizoň & Partners totiž prokuratuře sepsali důvody, pro které si myslí, že byli poškozeni a že v případu byl spáchán vědomý podvod. V současnosti sbírají kontakty na další věřitele, s kterými by se spojili v případném soudním sporu.

Samotná právnická kancelář měla v době pádu SkyEurope za hranicemi své zaměstnance s již bezcennou zpáteční letenkou zkrachovalých aerolinek. Přepravce jim, stejně jako všem ostatním, jen vzkázal, že domů se musí dostat sami. "Považujeme takový postup za neslušný a arogantní, takto nezodpovědně se zachovat ke svým zákazníkům v zahraničí," vysvětluje Juraj Bizoň, zakladatel Bizoň & Partners.

Prodávali, i když nevěděli, zda jim to věřitelé dovolí

Otázkou je i to, proč společnost prodávala letenky s termíny po 21. září, kdy se měla konat schůze věřitelů. Až ta může rozhodovat o dlouhodobé strategii firmy v úpadku, napsal server.

Bizoň připomíná, že letecký dopravce měl do 31. května ministerstvu předložit ověřenou účetní závěrku za předchozí rok. Jak vyplývá z vyjádření zástupců auditorské firmy KPMG a šéfa aerolinek Nicka Manoudakisa, SkyEurope to buď nesplnila nebo závěrku odevzdala s negativním stanoviskem auditorů.

Proč ministerstvo prodloužilo licenci SkyEurope, když společnost neměla auditovanou účetní závěrku, ptá se Bizoň. "Chtěl bych zjistit, jaké materiály byly předloženy ministerstvu," dodává Bizoň.

Kde jsou peníze za 280 tisíc letenek?

Podle dostupných informací by měl peníze za zaplacené letenky mít italský zpracovatel karetních operací, firma CartaSi, případně samotné aerolinky. "Budou součástí konkurzní podstaty," řekl dříve v rozhovoru šéf SkyEurope Nick Manoudakis.

Bizoň si však myslí, že pokud SkyEurope nevěděla, zda bude po věřitelské schůzi dále létat, měla si tyto peníze odkládat na samostatném účtu. "Očekávali jsme, že tyto peníze jsou odloženy na nějakém speciálním účtu v české bance, aby mohly být neprodleně vráceny na ty čísla účtů, odkud byly přijaty," vysvětluje. Pokud by se tak stalo, podle něj by nedošlo k podezření ze spáchání trestného činu.

"Žádný zákon nedovoluje leteckým společnostem hrát se svými zákazníky pyramidové hry. Pokud takto jednají, pohybující se na tenkém ledě," komentoval Bizoň chování SkyEurope.

Bizoň se navíc ptá, jak dlouho před restrukturalizací byla společnost v úpadku.

Platili jste kartou? Peníze pravděpodobně dostanete

Lidí, kteří platili za letenky kreditní či debetní kartou, nemusí zajímat, jaký balík peněz italská firma CartaSi zadržuje. Firma by měla vyplatit oprávněné reklamace, bez ohledu na to, odkud na to vezme zdroje.

"Obecně platí pravidlo, že banka - vydavatel má nárok na vrácení prostředků od banky příjemce za transakce, v případě že služba nebyla poskytnuta," vysvětluje Štefan Frimmer, mluvčí České spořitelny. Dodává, že by neradi spekulovali o tom, jaké zdroje CartaSi má.

Podle Tatra banky má každá vydavatelská banka nárok poslat reklamaci z důvodu neposkytnutí služby smluvním partnerem přijímající banky. "Vydavatelská banka nezkoumá výši případně zadržovaných prostředků," řekl Boris Gand, mluvčí Tatra banky. Banka přijme všechny reklamace, které splňují předepsaná pravidla.

To, že letenky SkyEurope zaplacené kartami nejsou bezcenné naznačila již Česká spořitelna, která se ve středu vyjádřila, že lidem proplácejí peníze zrychleně, protože jsou v právu. "Víme, že klienti a my jsme v právu a peníze budou proplaceny," řekla tehdy Kristýna Havligerová z České spořitelny. Podle ní existují způsoby, jak peníze od zpracovatelské banky získat, uvedl server Sme.

Související