Oficiálně Audi hovoří o tom, že model Sportback nabízí emoce a eleganci kupé, k tomu ještě praktické přednosti kombi a komfort sedanu. Ale raději nechme teorie, protože já sám se v těch všech smíchaných vlastnostech ztrácím a zákazníka nakonec podobné definice příliš zajímat nebudou.

Jednoduše řečeno se jedná o pětidveřový čtyřmístný automobil se splývavou zádí a pátými rozměrnými dveřmi. Ty jsou mimochodem podle představitelů Audi největšími, jaké kdy vyrobila.

Po stránce designu se novinka velice povedla. Vůz skutečně vypadá jako o něco větší kupé s jedním párem dveří navíc. Pro doplnění ještě uvedu, že Audi A5 Sportback je posledním automobilem ze stávající designové školy. Další příchozí (a nebude jich málo) by už měli dostat novou tvář.

Interiér ve stylu Audi

Po otevření bezrámových dveří se vám naskytne pohled na naprostou klasiku. Interiér, jakkoli mu schází elegance a šarm francouzských nebo italských značek, jednoduše nemá daleko k dokonalosti. Kvalitní materiály, precizní zpracování, bezchybná ergonomie, přesně na tohle jsme u Audi zvyklí.

To nové, co přináší představovaný automobil najdeme ovšem až v zadní části. Na druhou řadu sedadel se poměrně pohodlně usadí dvojice dospělých osob. Vůbec nejdůležitější je zavazadlový prostor. Ten nabízí základní hodnotu 480 litrů a po sklopení zadních opěradel naroste toto číslo o dalších 500 litrů. Sportback tak nemá příliš daleko k A4 Avant. O velikosti pátých dveří už řeč byla, přístup do zavazadelníku je výborný.

3+3

V nabídce motorizací najdeme šest motorů. Tři mají koncovku TDI, tři jsou označovány jako FSI. Později by se měla objevit také gregát 1.8 TFSI. Výčet zážehových jednotek prozatím začíná na hodnotě 180 koní v případě dvoulitru TFSI a končí šestiválcem 3.2 V6 FSI, který tvoří vrchol celé nabídky.

Vznětové motory začínají taktéž dvoulitrovou jednotkou o výkonu 170 k, kterou jsme si mimochodem vyzkoušeli v Audi A5 Coupe. Také tyto dojmy převedeme do textu. Nejsilnějším naftu spalujícím motorem je šestiválec 3.0 TDI. Právě s touto motorizací, doplněnou o sedmistupňový automat S tronic a pohon Quattro, jsme se seznámili. Než se ale vrhneme do jízdních dojmů, přidejme ještě pár informací.

 

 

A začít můžeme třeba tím, že každý motor využívá systém rekuperace brzdné energie. Tím chce Audi jasně říci, že ani ekologie inženýrům této značky není cizí. Zřejmě také proto najdeme u dvoulitrových motorů TDI a TFSI vybavených mechanickou převodovkou systémem start-stop. Na téma ekologie ještě dodejme, že motory splňují normu Euro 5.

 

Známý silák

Naftový šestiválec 3.0 TDI známe už z jiných modelů značky. Povedený diesel nabízí svému řidiči 240 koní a 500 Nm, což je oproti zážehovému sourozenci o 15 koní méně, ale o 170 Nm více. Zátah, stejně jako jízdní dynamika, je velmi působivý, ale to u tohoto motoru vlastně není nic nového.

Jízdní vlastnosti novinky z řad vozů Audi jsou jak jinak než velmi dobré. Pohon Quattro dodává 60% točivého momentu na zadní kola a pro nejsilnější šestiválce lze na přání vybavit zadní nápravu sportovní diferenciálem. Ten rozděluje hnací sílu mezi jednotlivá kola a výrazně tak pomáhá stabilitě při průjezdu obloukem. Na přání lze dodat také sportovní podvozek. U pohonů předních kol najdeme ESP se novou elektronickou uzávěrkou diferenciálu.

Coupe je lepší

Jak už jsem napsal, Audi A5 Sportback se drží zvolené stopy velmi urputně, ale občas přeci jen působí trochu těžkopádně. Přestože má karoserii kupé a bere si za cíl také sportovní emoce, fyzika je neúprosná a větši rozměry i hmotnost (byť je na daný relativně vůz nízká) jsou znát, zvlášť v porovnání s modelem A5 Coupe.

Hodně změnit na jízdních vlastnostech dokáže také systém Audi drive select. Jeho součástí může být regulace tlumičů, dynamické řízení a sportovní diferenciál. Řidič tak dostane možnost nastavovat v relativně velkém rozsahu vlastnosti automobilu.

Začínáme na 920 000 Kč

Nejlevnější Audi A5 Sportback pořídíte s motorem 2.0 TFSI za 920 000 Kč. O bohaté nabídce výbavy nemá velký smysl se zmiňovat. Můžeme pouze doplnit, že pokud toužíte po luxusním provedení, lze si připlatit za paked Audi exclusive line (kůže Valcona, dekorace hliníku, sport volant atd.). Pro sportovně založené zákazníky je zde připraven pake S line. Za prvně jmenovaný paket zaplatíte 120 000 Kč, za druhý pouze 58 565 Kč.

Audi uvedlo na trh zajímavý vůz, který si své zájemce jistě najde. Nabízí totiž více vlastností v jednom a kdo nechce ani Avant ani malé Coupe, ten je zde na tom správném místě.

Článek připravila redaktor serveru ZaVolantem.cz