„Underperformers“, tak Citigroup minulý týden označila společnosti, které čelí nabídkám na tzv. nepřátelská převzetí. Cílové firmy jsou většinou společnosti podhodnocené z pohledu profitability a momentální hodnoty akcie, čímž samozřejmě přitahují velkou pozornost konkurence.

„Za typický příklad můžeme považovat britský cukrářský gigant Cadbury, který v minulých týdnech čelil nabídce na převzetí od americké společnosti Kraft Foods v celkové výši 16,7 mld. USD,“ uvádí Josef Stoulil, analytik Capital Partners a dodává: „Tato skutečnost zvýšila cenu akcií Cadbury o úctyhodných 38 % a zároveň se jednalo o největší nevyžádanou nabídku americké společnosti od pokusu Microsoftu odkoupit konkurenta Yahoo Inc. za celkovou sumu 47,5 mld. USD.“

Před zveřejněním této nabídky posílily ceny akcií společnosti Cadbury od začátku roku pouze o 5 %, což je o zhruba 50 % méně než benchmarkový index S&P 500, který posílil o 13 % YTD.

Bílý jezdec

Spekulace kolem fůzí a převzetí jsou obecně vždy požehnáním pro ceny akcií a nemusí se vždy jednat pouze o aktivitu jedné (nabízející), potažmo druhé (čelící nabídce) společnosti. Ve hře může figurovat i třetí strana, které se často říká White knight (bílý jezdec). Ta vstupuje do rozjednané dohody a celou ji dokončuje.

„V případě Cadbury je za bílého jezdce označován konkurent, společnost Hershey,“ říká Stoulil.

„Pouze 68 % nabídek, ať už formou akcií či cashe je zdárně dokončeno, proto je v takovýchto situacích nejdůležitější správné načasování. Například po nabídce Microsoftu vzrostla cena akcií k únoru 2008 společnosti Yahoo o 48 % na přibližně 28 USD/akcii. Po stáhnutí nabídky ke konci roku se však propadly na úroveň 12 USD/akcii, na níž se nacházely v roce 2003.“

V krizi nejsou nepřátelská převzetí v kursu

„Podle statistik počet nabídek na nepřátelská převzetí rapidně klesá ruku v ruce s hospodářskou krizí,“ upozorňuje Stoulil. Za posledních sedm měsíců bylo podle něj podáno celosvětově 21 těchto nabídek za celkovou sumu 500 mil. USD, zatímco mezi lety 2005 až 2008 toto číslo dosáhlo hodnoty 247.

Podle studie Citigroup si společnosti, které se staly cílem nabídky na nepřátelské převzetí, v průměru rok před samotnou nabídkou vedly hůře v porovnání s širším trhem zhruba o 10,5 %. „Tato čísla se však vždy logicky otočila v okamžiku nabídky, když například za minulý rok měly cílové společnosti 60ti denní performaci po zveřejnění nabídky o 12,5 % lepší než širší trh,“ dodává Stoulil.

Právě v těchto dnech, kdy je většina participantů na trhu přesvědčena o pominutí hlavního jádra hospodářské krize však lze očekávat, že počet nabídek na nepřátelská převzetí bude narůstat. Společnosti, jež se s krizí vypořádaly rychleji a nebyly jí tak silně postiženy, se brzy začnou porozhlížet po možné expanzi. A naopak silně postižené společnosti budou mít racionální tendenci poohlížet se po možných kupcích, kteří by vyřešili jejich tíživou pokrizovou situaci.