Nabídku zachránit před krachem firmu jako České aerolinie krizový manažer neodmítá. Ve čtvrtek proto Václav Novák přerušil cestu v USA a spěchal do Prahy. V pondělí byl jmenován šéfem dozorčí rady ČSA, a do tří týdnů má připravit plán, jak státní podnik zachránit před krachem.

 

HN: Kdo vás získal pro práci v ČSA?

Asi před čtrnácti dny jsem na tohle téma vystoupil v televizi. Pak se ozvalo ministerstvo dopravy i zástupci pilotů.

HN: Ne ministerstvo financí, které je vlastníkem ČSA?

Ti se ozvali vzápětí.

HN: Proč bylo vaší podmínkou mít v radě i kolegu z vaší firmy M.L. Moran Zdeňka Šmejkala?

Děláme věci spolu. Ale hlavní podmínky jsem měl dvě. Aby rada byla apolitická, a aby novými členy byli lidé, kteří už s krizovým řízením mají nějakou zkušenost.

HN: Je rada apolitická a bez lobbistických tlaků? Ministerstvo dopravy má údajně jiné zájmy než ministerstvo financí, a bývalí členové rady mluvili o politickém tlaku ČSSD.

Krása krizového managementu spočívá v tom, že přicházíme do firmy sami za sebe. Rozumím různým tlakům a zájmům, když je firma v rozvoji, dělá nové investice, expanduje. Ale tím se my nezabýváme. Nejsme manažeři pro rozvoj, ale do krize.

HN: Jakou šanci mají zadlužené ČSA na přežití?

Kdybychom nedělali nic, tak by skončily za několik měsíců.

HN: Kdy budete mít jasný plán, jak podnik zachránit?

Zhruba do tří týdnů.

HN: Zatím se v ČSA uskutečňuje plán představenstva, který počítá s propuštěním 860 zaměstnanců a prodejem části letadel. Teď návrh úspor předložili i odboráři. Je váš záměr ještě ostřejší než současný plán na propouštění?

Je to určitě možné.

ctete-v-uternich-HN