Americká automobilka General Motors prodá svou německou divizi Opel kanadsko-rakouskému výrobci automobilových součástek Magna International a největší ruské bance Sberbank. Oznámila to firma a potvrdila tak předchozí informaci německé kancléřky Angely Merkelové.

Magna a Sberbank získají v Opelu 55procentní podíl. Desetiprocentní podíl budou vlastnit zaměstnanci podniku a zbývajících 35 procent připadne GM.

"Rozhodnutí mimořádně vítáme, výsledek odpovídá tomu, co si přála spolková vláda i zaměstnanci. Ukázalo se, že trpělivost a cílevědomost vlády se vyplatily, ale rozhodně to nebylo jednoduché," řekla Merkelová. 

Zástupci GM své rozhodnutí nejprve sdělili představitelům německé vlády a svěřeneckého fondu a později oficiálně oznámili na tiskové konferenci.

Agentura Bloomberg uvádí, že rada nakonec dala na urgence německé vlády, která upřednostňovala Magnu před investory RHJ International. "Je to Magna," nechal se ještě před Merkelovou slyšet ekonomický ministr Hendrik Hering ze spolkové země Porýní - Falcko, kde má Opel jednu z továren.

Co zbývá dodělat

Podle GM ještě musí být dořešeno několik klíčových otázek včetně podpory ze strany odborů a finanční pomoci od německé vlády. Dohody ohledně prodeje Opelu by podle firmy měly být během několika týdnů připraveny k podpisu a celá transakce by měla být dokončena během několika měsíců.

Opel má nyní v Evropě kolem 55.000 pracovníků. Ve svých čtyřech německých závodech zaměstnává zhruba 25.000 lidí, automobily vyrábí také v Belgii, Polsku, Portugalsku a Británii.

RHJ chce Opel za každou cenu, zvýšila svoji nabídku GM - čtěte ZDE

General Motors má nyní v Opelu pouze 35 procent akcií, 65 procent drží od červnového bankrotu americké automobilky zvláštní svěřenecký fond, kde jsou dva zástupci GM a dva němečtí zástupci.

General Motors začal o prodeji Opelu jednat kvůli své tíživé finanční situaci. Firma nedávno opustila bankrotový režim, v jehož rámci se přeměnila na menší podnik. General Motors už se dohodl také na prodeji švédské automobilky Saab a pracuje na prodeji amerických značek Saturn a Hummer.

Historie firmy Opel

Rok založení: 1862

Sídlo: Rüsselsheim (spolková země Hesensko)

Vlastník: General Motors Corporation (USA) - světová dvojka podle počtu prodaných automobilů za japonskou Toyotou

Hlavní výrobní kapacity: Bochum, Eisenach, Kaiserslautern, Rüsselsheim (Německo), Gliwice (Polsko), Antverpy (Belgie), Zaragoza (Španělsko), Ellesmere Port, Luton (Velká Británie)

Hlavní vyráběné modely: Agila, Astra, Combo, Corsa, Insignia, Meriva, Movano, Vivaro, Zafira

Hospodářské výsledky: Společnost General Motors, vlastník Opelu, nezveřejňuje hospodářské údaje pro jednotlivé značky. Podle internetové encyklopedie Wikipedia tržby společnosti v uplynulém roce činily 18,2 miliardy eur (asi 462 miliard Kč).

Historie: Společnost založil Němec Adam Opel (1837-1895) v roce 1862. Jejím původním výrobním programem byly šicí stroje, k nimž roku 1886 přibyla jízdní kola. S výrobou automobilů začala společnost v roce 1899. První vůz vlastní konstrukce firma představila na podzim 1902. V roce 1924 zavedl Opel jako první německá automobilka pásový způsob výroby. V březnu 1929 se bratři Opelové, vnuci zakladatele společnosti, dohodli s americkou společností General Motors na prodeji většinového podílu ve firmě. V roce 1931 se koncern stal stoprocentním vlastníkem Opelu.

Počet zaměstnanců: Opel má v Evropě kolem 55.000 pracovníků, z toho 25.000 v Německu.

Počet prodaných vozů v Evropě: 1,109.490 (2008)

Počet prodaných vozů v ČR: 5404 (2008)

Tržní podíl: podíl v Evropě činí necelých deset procent

Výsledky společnosti General Motors Europe, pod níž Opel spadá (údaje za rok 2008):

- tržby: 34,4 miliardy dolarů (zhruba 599 miliard Kč)

- zisk před zdaněním: 1,63 miliardy dolarů

- počet prodaných vozů: 2,039.360 (celý koncern GM 8,356.000

- tržní podíl: 9,3 procenta

- počet zaměstnanců: 54.500 osob (z toho 25.103 v Německu)

- kromě Opelu nabízela evropská divize GM automobily se značkami Vauxhall, Saab, Chevrolet, Cadillac, Hummer a Corvette. GM ale nedávno opustila bankrotový režim, v jehož rámci se přeměnila v nový menší podnik. GM se již dohodla například na prodeji švédské automobilky Saab a pracuje na prodeji značek Saturn a Hummer.