Sněmovna ve středu opakovaně schválila novelu zákona, která rozšiřuje placení mýtného i na vozy nad 3,5 tuny. Do zákona i přes nesouhlas Senátu opět vrátila návrh na zavedení elektronických vinět místo dosavadních dálničních známek. Znovu také potvrdila možnost převažování kamionů za jízdy.

Za původní sněmovní verzi se ve středu přimlouval předseda hospodářského výboru Oldřich Vojíř. Senátor Jiří Nedoma (ODS) naopak vysvětloval, proč Senát některá ustanovení odmítl.

Mýtné se bude nově platit také podle toho, v jakou denní a noční automobil jede po zpoplatněné silnici a dálnici, nebo v jakém ročním období. Sazby mýtného určí vláda nebo ministerstvo. "Sazby mýtného mohou být rozlišeny podle emisní třídy vozidla, počtu náprav vozidla nebo jízdní soupravy, období dne, dne nebo podle období roku,” stojí doslova v zákoně.

Viněty nahradí známky

Poslanci současně schválili zavedení takzvaných elektronických vinět. Ty mají až od roku 2011 nahradit dosavadní dálniční známky. Tento kupon bude na rozdíl od současných známek přenositelný. V případě elektronických vinět poukazovali senátoři na problémy s ochranou osobních údajů.

Nově se také současné sedmidenní dálniční známky prodlouží na desetidenní.

Na převažování kamionů za jízdy pevnými vahami zabudovanými ve vozovce vadilo senátorům, že by se při něm hmotnost kamionů nezjišťovala přesně. Takové vážení by podle nich bylo spíš jen indikativní.

Mýtné dosud platí vozidla nad 12 tun. Nově se má od ledna příštího roku rozšířit i na menší auta od 3,5 tuny. Nákladních aut od 3,5 tuny do 12 tun jezdí na českých silnicích kolem 101.000, těžších vozidel nad 12 tun je celkem 106.000. Počet osobních vozů se pohybuje kolem 4,4 milionu.

Mýtné se začalo na českých dálnicích platit na začátku roku 2007 a za loňský rok na něm stát vybral 5,6 miliardy korun. Zpoplatnění jízd pro menší náklaďáky přinese státu podle odhadů 500 milionů korun. Dálniční známky pro osobní automobily se naposledy zdražovaly k letošnímu 1. lednu, kdy roční podražila z 900 na 1000 korun.