Správní rada americké automobilky General Motors zahájila dvoudenní zasedání, na němž původně měla rozhodnout o osudu své německé divize Opel, podle informovaných zdrojů však k ničemu nedospěje.

Podle zdrojů německého listu Handelsblatt i agentury AP na nynějším zasedání vedení GM k žádnému rozhodnutí o Opelu nedojde. Bude nejspíše odloženo na začátek října, tedy po německých parlamentních volbách, které se konají 27. září.

O Opel se uchází konsorcium složené z kanadského výrobce automobilových součástek Magna a ruské banky Sberbank, a proti němu stojí mezinárodní investiční skupina RHJ International. Analytici a média však uvádějí, že GM nakonec svou německou divizi neprodá. Nechce se totiž vzdát cenných technologií Opelu a německých inženýrů, na nichž staví vývoj svých vozů.

U německých vládních úředníků roste frustrace, protože v sázce je 25.000 pracovních míst ve chvíli, kdy se blíží volby. "´Držíme Opel´ není žádná strategie," prohlásil k odkládací taktice GM náměstek německého ministra hospodářství Jochen Homann. Berlín chce rozhodnutí do příštího týdne, kdy se koná frankfurtský autosalon, kde Opel představí novou verzi svého nejdůležitějšího modelu Astra.

Vláda, která se staví za nabídku Magny, také odmítla možnost, že by GM dostala její finanční pomoc, kdyby si Opel nechala. "Německá vláda dala opakovaně najevo, že státní pomoc je závislá na řešení s investorem," uvedl mluvčí ministerstva hospodářství.

Německá vláda minulý týden potvrdila, že stále preferuje nabídku Magny, přestože RHJ svůj návrh na převzetí vylepšila. Minulý měsíc však nová správní rada GM vedená Fritzem Hendersonem odmítla plán prodeje Magně podpořit a vyžádala si více informací jak o alternativě s RHJ, tak o možnosti nechat věci beze změny a získat peníze na restrukturalizaci Opelu a vrácení státní pomoci Německu.


Opel má nyní v Evropě kolem 55.000 pracovníků. Celá evropská divize GM, které Opel dominuje, utrpěla loni ztrátu 2,8 miliardy dolarů (49 miliard Kč). GM má teď na Opelu jen 35 procent akcií, zatímco 65 procent drží od červnového bankrotu GM zvláštní svěřenecký fond, kde jsou dva zástupci GM a dva reprezentanti Berlína. Německo poskytlo Opelu překlenovací úvěr 1,5 miliardy eur a nabízí další podporu 4,5 miliardy, pokud bude investorem rusko-kanadské konsorcium.

Automobilka GM začala jednat o prodeji Opelu kvůli své tíživé finanční situaci. GM nedávno opustila bankrotový režim, v jehož rámci se přeměnila v menší podnik. GM nyní pracuje rovněž na prodeji švédské automobilky Saab a amerických značek Saturn a Hummer.