Peníze vyčleněné na německé šrotovné, které letos na největším evropském trhu podpořilo prodej především menších automobilů včetně škodovek, vyschly. Oznámil to spolkový úřad pro hospodářství a kontrolu vývozu (Bafa). Německá vláda vyčlenila na státní prémii ve výši 2500 eur (zhruba 64 000 korun) dohromady pět miliard eur. Německo poskytovalo státní prémii na koupi nového automobilu a sešrotování nejméně devět let starého.

Internetový portál Bafa, jehož prostřednictvím mohli zájemci o šrotovné žádat, byl uzavřen. S okamžitou platností tak bylo přijímání dalších žádostí o šrotovné zastaveno. Německá vláda už s poskytnutím dalších prostředků na "ekologickou prémii" nepočítá.

Německé šrotovné podpořilo prodej zejména malých vozů. Výrazně z něj profitovaly domácí automobilky jako Volkswagen nebo Opel, ale také například Škoda Auto, jejíž nová Fabia v první polovině roku na německém trhu patřila k nejprodávanějším modelům od zahraničního výrobce. Německý trh je pro Škodu Auto největším odbytištěm.

"Zdroje nebyly nekonečné, navíc bylo řečeno, že šrotovné bude jen do konce roku, takže se dalo předpokládat podle zájmu zákazníků, že se vybere dříve," řekl ČTK mluvčí automobilky Škoda Auto Jaroslav Černý. V současnosti podle něj firma vyřizuje objednávky z června a července, kterých má zatím dostatek. "Uvidíme, jak se trh vyvine dál," dodal Černý.

Prudký nárůst počtu objednávek zaznamenala po zavedení německého šrotovného i nošovická továrna Hyundai. "Na druhou stranu, prémie na obnovu vozového parku jsme vždy vnímali jako 'most přes rozbouřené vody', tedy dočasný nástroj k překlenutí největších propadů v první fázi krize poptávky v automobilovém průmyslu, a nikoliv jako univerzální prostředek," řekl ČTK mluvčí Hyundai Motor Manufacturing Czech Petr Vaněk. Poptávka po autech z nošovického závodu podle něj stoupá i v zemích bez šrotovného.

Konec odbytu českých automobilek?

Z růstu poptávky výrazně těžila i česká ekonomika a zejména automobilka Škoda Auto, jejíž prodej na německém trhu stoupl zhruba o dvě třetiny na více než 15 000 vozů.

Německé šrotovné zmiňují všichni analytici jako současný hnací motor české ekonomiky. Od něj se odvíjí i mezikvartální zlepšení českého HDP, který v porovnání s 1. čtvrtletím stoupl o 0,3 procenta, zatímco meziročně vykázalo Česko historicky nejhorší výsledek s - 4,9procentním poklesem.

"Státní stimuly západoevropských ekonomik tu nebudou věčně. Zvlášť velkou otázku představuje  konec německého šrotovného, který zasáhne evropský automobilový průmysl," varoval již dříve Petr Dufek z ČSOB. K tomu dodala Helena Horská, že efekt šrotovného musí nahradit trvalejší faktory v podobě obnovy zásob a rostoucího vývozu.