Prodej osobních automobilů se za srpen ve Spojených státech zřejmě výrazně zvýšil. Byl by to jeho první měsíční nárůst za celé odvětví od října 2007. Výhled poptávky pro následující měsíce ale zůstává nejistý.

Jako první zveřejnil čísla Chrysler, jemu ale srpnový prodej klesl o 15 procent. Podnik je nyní pod kontrolou italského Fiatu a v jeho odbytu se projevil nedostatek některých modelů u prodejců po červnovém režimu bankrotové ochrany před věřiteli.

Koncernu General Motors klesl celkový odbyt v USA meziročně o 20,2 procenta, ale prodej byl nejvyšší v letošním roce. Prodej spotřebitelům se snížil o 17 procent a hromadný prodej aut do vozových parků spadl o 29 procent. Fordu proti tomu stoupl prodej o 17 procent.

Díky státním dotacím šlo v USA na vrakoviště přes 690.000 aut; za likvidaci starých vozů dostávali spotřebitelé dotaci až 4500 dolarů (asi 81.000 Kč). Nejvíce z toho těžili výrobci z Asie a domácí Ford Motor díky nabídce menších a hybridních vozů. Celkem program pohltil tři miliardy dolarů.

Předpokládá se, že Toyotě a Hondě za srpen vzrostl prodej aut o dvojciferná procenta. Ale dočasný program také připravil prodejce o zásoby oblíbených vozů jako Toyota Corolla, Honda Civic a Ford Focus. Zvýšilo se tak riziko, že poptávka v září a po zbytek roku opět klesne.


Spojené státy se u šrotovného nechaly inspirovat například Francií, kde ale srpnový prodej aut klesl o sedm procent. V USA se zájemci o dotovanou koupi vozu vrhli na prodejny na konci července a v prvních třech týdnech srpna.

Evropa ale už volá po rozfázování takové akce, aby po jejím skončení nepřišel opět propad. Francouzská ministryně hospodářství Christine Lagardeová navrhuje, aby program pokračoval i v letech 2010 a 2011, napsala agentura Reuters.

Související
Newsletter

Byznys

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější z byznysu a finančních trhů?

Každý pátek od nás dostanete souhrn klíčových událostí doplněných o kontext. Autory jsou přední osobnosti Hospodářských novin: Jaroslav Mašek, Luděk Vainert, Milan Mikulka, Jana Klímová a Martin Ehl.

Přihlášením k newsletteru beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru