Obchodní řetězec Ahold přestal ve svých 56 hypermarketech Albert dávat k nákupům zdarma malé igelitové tašky, za které nyní zákazníci musejí zaplatit jednu korunu. Výtěžek z prodeje recyklovatelných plastových tašek Ahold poukáže nadačnímu fondu Albert, z nějž podporuje například dětské domovy či projekty zaměřené na zdravý životní styl. Řekl to mluvčí Ahold Czech Republic Libor Kytýr. Bezplatné igelitky v ČR nabízí už jen obchodní řetězce Tesco a Globus.

Společnost Ahold ročně v hypermarketech Albert podle Kytýra rozdala přibližně 60 milionů bezplatných igelitových tašek, jejichž výroba stála několik milionů korun. Vedení Aholdu předpokládá, že díky zpoplatnění malých igelitových tašek jejich spotřeba výrazně klesne. "Například v našich slovenských prodejnách se po zpoplatnění tohoto typu tašek snížil jejich distribuovaný počet o několik desítek procent," podotkl Kytýr.

Igelit vládne

Šéfové Aholdu podle Kytýra uvažovali o tom, že prodejny Albert zákazníkům nabídnou jednorázové ekologické tašky zdarma. Biologicky rozložitelné tašky ale mají podle Kytýra menší nosnost, takže by jich lidé při běžném nákupu spotřebovali v porovnání s běžnými recyklovatelnými plastovými taškami více, přičemž ekologické tašky zatěžují životní prostředí stejně jako ty plastové.

"Rozhodli jsme se ponechat našim zákazníkům k dispozici odnosné tašky v kvalitě, kterou očekávají a vyžadují, a nesnižovat prostřednictvím jiných materiálů samotnou nosnost tašek. Zachováme proto plastové odnosné tašky, které jsou však recyklovatelné a tak po zpracování i znovu použitelné," uvedl Kytýr.

Lidé kromě těchto malých plastových tašek mohou v prodejnách Albert koupit také velké igelitové tašky za 4,5 koruny a papírové tašky za 5,9 koruny. Zákazníci nyní podle Kytýra nakupují většinou igelitové tašky, protože na ty papírové si zatím ještě nezvykli.

Obchodníci v ČR podle odhadů bývalého ministra životního prostředí Martina Bursíka ročně rozdají zákazníkům až tři miliardy plastových tašek. Náklady na jejich výrobu u některých obchodníků dosahují i několik desítek milionů korun ročně. Kvůli tomu již řada obchodních řetězců přestala igelitové tašky dávat k nákupům zdarma. Bursík navíc letos na jaře připravil novelu zákona o odpadech, která by rozdávání bezplatných igelitových tašek zakázala.

Tesco a Globus odolávají

Společnost Tesco sice bezplatné plastové tašky ve svých prodejnách stále nabízí, jejich spotřebu se ale snaží snížit pomocí prodeje jutových nákupních tašek, které mají dlouhou životnost. Firmy Tesco ani Globus ovšem zatím bezplatné igelitové tašky zrušit nechtějí. "Považujeme to za důležitou službu pro naše zákazníky," řekl mluvčí sítě hypermarketů Globus Boris Malý. Podobně se vyjádřili i zástupci obchodního řetězce Tesco, který lidem bezplatně nabízí biologicky rozložitelné jednorázové tašky.

Společnost Ahold nyní v ČR provozuje 226 supermarketů a 56 hypermarketů Albert. Loni Ahold podle odhadu společnosti Incoma GfK a časopisu Moderní obchod vykázal v ČR tržby 44 miliard korun a mezi deseti největšími obchodníky byl třetí. Nejvíce v roce 2008 v tuzemsku utržily hypermarkety Kaufland a diskontní prodejny Lidl německé obchodní skupiny Schwarz (54,5 miliardy korun). Druhá pozice připadla obchodnímu řetězci Tesco (47 miliard korun).