Piloti Českých aerolinií odmítli dodatek ke kolektivní smlouvě, který navrhlo vedení společnosti. Představenstvo v dodatku mimo jiné navrhlo pro piloty třetinové snížení platů výměnou za odchod managementu firmy. Podle pilotů by uvedený návrh vedení ČSA také ohrozil bezpečnost provozu, neboť prý ruší limity pro dobu služby a letů.

Agentuře ČTK to sdělil šéf sdružení pilotů CZALPA Filip Gaspar.

Prezident ČSA Radomír Lašák před několika dny nabídl rezignaci výměnou za to, že by piloti přistoupili na snížení platů o 30 procent a ostatní zaměstnanci o 15 procent. Součástí odmítnutého návrhu bylo i zmrazení vyplácení zaměstnaneckých benefitů do doby skončení ekonomické krize a zrušení provozních omezení.

Dluhodobý boj 

Piloti a další odborové organizace v posledních týdnech přiostřili svou kritiku vedení firmy v čele s prezidentem Radomírem Lašákem. Vadí jim prodej majetku firmy a plán na propuštění až 860 lidí.

"Je to velký problém, že manažeři byli dosazováni politicky. Ani Lašákem postavený tým neměl s leteckou dopravou žádné zkušenosti. Jednání jsou vyhrocená. Příkladem je mediálně známá kauza, kdy okamžitě po našem podpisu snížení mezd na nás křičel, že tunelujeme firmu," uvedl Gaspar na otázku v on-line rozhovoru.

Společnost ČSA, kterou chce stát zprivatizovat, se v prvním pololetí dostala do ztráty téměř dvě miliardy korun. Situaci má zlepšit restrukturalizace navržená vedením. Ta počítá s omezením spojů, snížením počtu letadel z 50 na 44 a propouštěním.

Stát chce firmu s mnohamiliardovými tržbami prodat ve výběrovém řízení. Nyní je v něm už jen jediný zájemce, podle některých analytiků by to mohlo snížit předpokládaný pětimiliardový příjem z prodeje společnosti.

Francouzská společnost Air France-KLM se stáhla ze soutěže o České aerolinie předminulý týden. Svůj krok firma zdůvodnila nepříznivými dopady ekonomické situace na leteckou přepravu. V druhém kole privatizace ČSA tak zůstává pouze konsorcium Unimex a Travel Service.