Ve středu dal všanc svůj post. Vyslyšel volání odborářů po svém odhodu i jejich nabídku, že jsou ochotni se kvůli budoucnosti firmy uskromnit. Když oni přistoupí na snížení mezd, on odejde. Včera ráno s dobrou náladou odprezentoval nejhorší výsledek Českých aerolinií v historii.

Firma za pololetí prodělala 1,8 miliardy a za celý rok čeká ztrátu ještě o 600 milionů vyšší. Lášák chce po kriticích důkazy toho, že firmu řídí špatně, nikdo mu prý žádná taková čísla dosud neukázal. A to ani poté, co minulý týden unikly do médií detailní materiály o hospodaření firmy.

Podle Lašáka musel vynést materiály k zasedání dozorčí rady nějaký nezodpovědný zaměstnanec.

Dvoumiliardová ztráta v letech 2003 až 2005 

Ztráta se má letos podle slov vedení ČSA vyšplhat na 2,4 miliardy korun. Podle prezidenta ČSA začaly finanční problémy společnosti již před lety, kdy firma měla podepsané závazky, se kterými se musela vyrovnávat. "Zavázala se k nákupu letadel a navíc byla neúměrně zatížena rychlým růstem personálních nákladů," uvedl Lašák.

Hlavní velké ztráty přišly podle Lašáka  v letech 2003 až 2005, kdy byl v čele ČSA Jaroslav Tvrdík. Ještě v roce 2003 měla firma na účtech dvě miliardy a o dva roky později už nulu. "Firma to zvládla po technické stránce, vycvičila posádky a zvýšila kapacitu údržby, ale letadly létalo málo lidí a celý byznys model zkrátka nevyšel," komentoval situaci Lašák. 

Přesto Lašák přebíral společnost ve chvíli rychlého růstu počtu pasažérů. Na otázku, zda-li by nebylo lepší, kdyby svou kapacitu tak prudce nenavýšila odpověděl: "To je co by kdyby. Kdybych ji přebíral s dvěma miliardami na účtu, což v roce 2003 měla, tak by to bylo jednodušší".

Počet pasažérů klesá

I přes restrukturalizační kroky firmy a neustálé snahy vymanit se ze ztráty, počet cestujících neustále klesá. Podle Lašáka však obsazenost letadla není prvotním cílem.

"Co s tím můžu dělat? Technicky můžu vyšroubovat pár sedaček, řeknu, že jich tam nemám 140, ale 130, a všichni budou spokojeni. Já se budu bít v prsa, jakou mám skvělou obsazenost, ale ty prachy tam nebudou," řekl Lašák. 

Hlavním cílem je podle něj cena. "Zdražili jsme a nekradli jsme cestující nízkonákladovým aerolinkám, přesto počet pasažérů rostl o jednotky procent. Rok po roce - 2006, 2007 i 2008," konstatoval Lašák.

Důvod tedy proč se obsazenost přesto snižovala je podle prezidenta výměna menších letadel za větší. "Zkrátka přišlo letadlo se 140 sedadly a my jsme vyřadili stosedadlové. To není jaderná fyzika, to je jednoduchá matematika," dodal.