Dozorčí rada Českých aerolinií skončila jednání o dalších krocích firmy. Hlavním tématem zasedání byla restrukturalizace společnosti. Poprvé v historii současného managementu se zasedání rady zúčastnili také dva ministři - ministr financí Eduard Janota a ministr dopravy Gustáv Slamečka. Pro HN to potvrdil mluvčí ministerstva financí Ondřej Jakob.

Společnost, kterou chce stát zprivatizovat, se v prvním pololetí podle některých médií dostala do ztráty téměř dvě miliardy korun. Předseda dozorčí rady Ivan Kočárník částku upřesnil na 1,8 miliardy Kč. Situaci má zlepšit právě restrukturalizace. Ta počítá s omezením spojů, snížením počtu letadel z 50 na 44 a propouštěním.

Některé stroje se vrátí zpět leasingové společnosti, o prodeji zbylých se ale rozhodne až po privatizaci. Stejně tak o dalším majetku firmy. Rada také vzala na vědomí propuštění 860 zaměstnanců. Aerolinky nyní zaměstnávají 4600 lidí.

O propuštění prezidenta ČSA Radomíra Lašáka nikdo z rady neuvažoval.

Proti těmto záměrům se už minulý týden postavili piloti, kteří považují plán za likvidační.

Privatizace na spadnutí

Stát chce firmu s mnohamiliardovými tržbami prodat ve výběrovém řízení. Nyní je v něm už jen jediný zájemce, podle některých analytiků by to mohlo snížit předpokládaný pětimiliardový příjem z prodeje společnosti.

Francouzská společnost Air France-KLM se stáhla ze soutěže o České aerolinie minulý týden. Svůj krok firma zdůvodnila nepříznivými dopady ekonomické situace na leteckou přepravu. V druhém kole privatizace ČSA tak zůstává pouze konsorcium Unimex a Travel Service.

V tíživé situaci jsou i další dopravci po celém světě. V Praze je na hranici krachu například druhý největší hráč na Ruzyni, slovenská SkyEurope, obří ztráty hlásí British Airways nebo skupina Air France - KLM, která minulý týden odstoupila z tendru na ČSA.