Cestovní ruch má za sebou celkem krušné léto. Turismus kvůli krizi zaznamenává mírný útlum a navíc spousta cestovních kancláří skončila bankrotem. Mezi takové patří třeba Tomi Tour, Cool Travel, Balkan Travel nebo Retur.

V posledním týdnu se obrátily zraky směrem k cestovní kanceláři Fischer, která ukončila spolupráci s Asociací českých cestovních kanceláří a agentur (AČCKA). Cestovní kanceláři údajně vadí některá mediální prohlášení člena prezidia a mluvčího asociace Tomio Okamury. 

Krátce po odchodu cestovní kanceláře Fischer se Asociace cestovních kanceláří ČR (ACK ČR) rozhodla vyzvat otevřeným dopisem profesní sdružení AČCKA ke sloučení. Tímto krokem chtějí dosáhnout zkvalitnění oboru a ukončení nepříjemností, které v posledních dnech asociace provázejí.

Na otázky čtenářů odpovídal člen prezidia a mluvčího asociace AČCKA Tomio Okamura.

Online rozhovor

  Obnovit
Čtenářský dotaz
Co je největší riziko pro cestovní kancelář, které by mohlo způsobit jejich krach? Co bude v příštích letech tzv. trendy - mění se destinace zájezdů podobně jako se mění trendy v módě?
Tomio
Dobrý den, myslím, že největším rizikem je to, když se špatně prodávají zájezdy. Naše Asociace proto přišla již před měsícem s iniciativou, podle které by se také běžný klient mohl lépe orientovat při výběru cestovní kanceláře a minimalizovalo se tak riziko případných problémů. Jedná se o vytvoření veřejně přístupného hodnocení důvěryhodnosti všech cestovních kanceláří v České republice. Všichni lidé by si tak mohli kdykoliv na našich webových stránkách zkontrolovat, zda-li je cestovní kancelář spolehlivá a nezkrachuje. Náš návrh jsme již předložili Ministerstvu pro místní rozvoj a požádali ho o spolupráci tak, abychom pomohli k větší jistotě milionům českých turistů, kteří si kupují každoročně zahraniční dovolené. Kompletní zveřejnění bychom rádi realizovali na příští sezonu tzn. rok 2010 a hodnocení by bylo neustále průběžně aktualizováno. Krach cestovní kanceláře Tomi tour jasně ukázal obrovský problém, že veřejnost nemá šanci si zjistit drtivou většinu interních indicií, které vedou následně ke krachu cestovní kanceláře či stížnostem. Jsme v současnosti zahlcení obrovským množstvím dotazů, jak poznat spolehlivou a nekrachující cestovní kancelář, lidé se bojí a nemají se čeho chytit. Naopak naše Asociace většinu těchto neveřejných informací má, nemůže je však z důvodu hrozící žaloby naplno zveřejnit. Proto bychom rádi na příští rok vytvořili veřejně přístupné hodnocení CK a vyzveme všech téměř 950 cestovních kanceláří na českém trhu, aby se přidaly. Navrh hodnocených kritérií je následující a kombinace 3-4 těchto kritérií již značí jasné problémy a je potřeba dávat si velký pozor : 1) počet oprávněných stížností CK vzhledem k počtu prodaných zájezdů 2) CK nevyplácí provizním prodejcům provize, resp. platby zdržuje nebo odkládá 3) CK je opakovaně propírána v médiích za dluhy zahraničním partnerům 4) klienti CK jsou opakovaně stěhování, neubytovávání atd. 5) CK neumožní o problémech ve svých obchodních vztazích ( např. neplacení provizí, neplacení dodavatelům) mluvit s vedením, jednatelé se zapírají nebo nejsou dostupní 6) CK posílá denně 10-20 Last minute nabídek v několika mailech, ceny jsou nesmyslně nízké 7) CK je řízena či propagována lidmi, kteří přivedli do tristní finanční situace jiné firmy 8) majitelé se snaží CK prodat, nikdo však nemá zájem 9) CK prodává až s ročním předstihem zájezdy a zároveň žádá velmi vysokou zálohu 10) CK mění velmi často a ve velkém množství plánované odlety a trasy v hlavní sezoně, jelkikož nemá prodáno dostatečné množství zájezdů 11) CK prodává dlouhodobě zájezdy za nerealisticky nízké ceny Na základě výše uvedených kritérii by mohlo být pravidelně aktualizováno hodnocení všech cestovní kanceláří na našem trhu a kdokoliv z veřejnosti si bude moci na webových stránkách ihned přeprověřit, zda-li je CK z hlediska těchto kritérií v pořádku. Veřejnost se u dané CK nedozví hodnocení jednotlivých jedenácti kritérií, ale pouze celkové hodnocení (rating). Například zkrachovalá CK Tomi tour splňovala všechny výše uvedená kritéria. Nyní bude celý návrh dolaďován a návrh tak ještě může zaznamenat změny. Co se týče trendů, tak je to především to, že ČEši postupně bohatnou. Zvyšuje se tak zájem o vzdálenější středomořské destinace a další služby jako například all inclusive, půjčení auta, potápění atd. Hezký den, Tomio
Čtenářský dotaz
Jezdil jsem na přelomu tisíciletí nejdřív jako klient a pak i jako guide s několika outdoorovými CK. Postupně však ubývali klienti, kteří zřejmě zjistili, že to co mohou zažít s CK, mohou zvládnout sami (pokud tedy nepotřebují opravdu speciální vybavení). Je podobný vývoj patrný i u obyčejných "plážových" turistů?
Tomio
Dobrý den, u plážových turistů naopak zaznamenávají CK trvalý nárust. Česká společnost postupně bohatne a čím dál více lidí si může dovolit jezdit v létě k moři. Důvodem nárustu je také to, že ceny leteckých zájezdů přímými charterovými lety jsou takové, že by si stejný pobyt individuální turista nikdy nezařídil levněji. Je to proto, že CK mají velké množstevní slevy jak v charterových letadlech, tak i v hotelech, jelikož tam posílají mnoho klientů. Letošní rok není sice kvůli krizi tak dobrý, ale z celkového hlediska platí to, co píši. Hezký den, Tomio
Čtenářský dotaz
Proč se mezi sebou hádají dvě asociace CK? Je vůbec nějaký důvod proč mít na malém české písečku 2 asociace? (pokud vůbec nějakou)
Tomio
Dobrý den, v ČR existují celkem čtyři sdružení cestovního ruchu. Naše Asociace se s nikým nehádá a zásadně se k jiným sdružením nechceme vyjadřovat a to i do budoucna, jelikož nám to nepřísluší. My se chceme plně soustředit pouze na naší vlastní práci a budování dobrého jména cestovního ruchu a důvěry veřejnosti. To je naším cílem. Hezký den, Tomio
Čtenářský dotaz
Dobrý den, když ACK ČR nyní navrhla sloučení, proč se k tomu AČCKA nemá? Jaký je problém a nebylo by to jednodušší a pozitivnější pro celý cestovní ruch? Děkuji
Tomio
Dobrý den, v ČR existují celkem čtyři sdružení cestovního ruchu a dlouhodobým cílem naší Asociace je vytvoření jednoho silného sdružení, souhlasím s vámi. Hezký den, Tomio
Čtenářský dotaz
Sleduji organizovaný turistický ruch jako odcházející formu cestování, která oslovuje čím dál více jen okrajové cílové skupiny. Jakou budoucnost vidíte Vy? Podle mne budoucnost má individuální turistika se zabezpečením služeb na místě... Kvalita průvodců šla v posledních letech velmi dolů, také díky nízkým výdělkům, takže delegáta dnes dělá kdejaká studentka, která nezná místní jazyk, má to jako příležitostný výdělek, nikoli jako životní povolání. Kvalita tomu i odpovídá a příště si člověk řekne, že ji ani není potřeba. Asociace průvodců je v defenzívě a v zásadě je tato profese na vymření, stejně ji nahradí GPS průvodci nebo hlas z MP3 puštěný do sluchátek v autobuse. I zde vidím trend, že živí průvodci budou jen pro úzký segment trhu, kteří si je budou moci dovolit zaplatit. Krize všechny nové trendy v turismu urychleje, v tom je i žádoucí. Také vnímáte pozitivní signály krize? Jaké?
Tomio
Dobrý den, máte pravdu v tom, že v budoucnu bude určitě větším trendem individuální turistika. Vídím to také na japonských turistech, kteří byli dosud vždy považování za typicky skupinové turisty. Mladá generace se ale díky moderním komunikačním technologiím orientuje ve všem lépe a rychleji. Pozitivní signály krize moc nevnímám, mnohem lepší by bylo, kdyby žádná nebyla. Hezký den, Tomio
Čtenářský dotaz
Musím se často stydět za balkánské podnikání (okrádání) turistů v Praze. Ale pinglové co kradli ve státním a stali se z nich "podnikatelé", nikd svůj stín nepřekročí...
Tomio
Dobrý den, ano, máte pravdu, že okrádání turistů je problém a často se o něm zahraniční turisté zmiňují. Proto naše Asociace ( AČCKA) okamžitě přistoupila ke konkrétním krokům, jak pomoci. Navrhli jsme pražskému Magistrátu zcela konkrétní návrhy, které pomůžou v mnohém také českých obyvatelům a jsme moc rádi, že se již na Magistrátu odsouhlasilo, že se bude jednat nad konkrétní realizací našich návrhů. Naše návrhy jsou : 1) taxi Navrhujeme novelu silničního zákona, která by upravila povinné umístění taxametru na horní části palubní desky tak, aby byl vždy jasně vidět i ze zadních sedaček a zákazník by tak měl po celou dobu cesty možnost ihned vizuálně kontrolovat cenu jízdného (jak je běžné v zahraničí). Klient by tak mohl v případě neoprávněného předražení ihned vystoupit. Nyní je taxametr umístěn většinou dole před řadicí pákou a není tak například ze zadních sedaček vůbec vidět. Cílem je umožnit všem zákazníkům, aby mohli ihned vystoupit v okamžiku, kdy si všimnou, že jsou okrádáni. A podvodnému taxikáři pak nezbyde nic jiného než se po chvíli jízdy se zákazníkem opět vrátit prázdný na stanoviště, zařadit se jako poslední do řady a čekat. 2) kapsáři a další pouliční kriminalita Navrhujeme novelu trestního zákona, která by se zásadně zpřísnila postihy pro kapsáře, zloděje a další pouliční kriminalitu tak, aby byly tresty zcela odrazující. V České republice snad byli už všichni Češi jednou okradeni, vykradeni či se setkali s kriminalitou nebo si musí držet v metru v podpaždí kabelky před kapsáři a takový stav je zcela neúnosný. Problém kapsářů a pouliční kriminalita tak trápí nejen turisty, ale i samotné Čechy. Starší lidé, ženy a dívky se bojí chodit po setmění domů, co je podle názoru naší Asociace zcela neakceptovatelný stav. 3) hnědé ukazatele v centru Prahy k pražským památkám, které jsou nyní pouze v češtině Navrhujeme novelu silničního zákona, která by upravila možnost dvojjazyčných ukazatelů tak, aby bylo možno umístit ukazatele k památkám a dalším místům také v angličtině. Ukazatele mají totiž statut dopravní značky a ty jsou podle českých zákonů možné pouze v češtině. Současný stav je bohužel tristní : Čech ukazatel "Pražský hrad" nepotřebuje, cizinec však slovu "Pražský hrad" vůbec nerozumí...... Prahu navštěvuje více než 4 mil. zahraničních turistů ročně, tedy 3x více než samotných obyvatel Prahy, cizinci by se tak lépe orientovali k památkám. 3) nepřizpůsobiví cizinci a jejich kriminalita Navrhujeme novelu cizineckého zákona, kde by se zpřísnily podmínky pro dlouhodobý pobyt cizinců ( tedy pro ty, co u nás chtějí dlouhodobě žít, nikoliv turisté), kteří porušují naše zákony (např. formou "jednou a dost", tzn. přísný trest a následné vyhoštění"), například tím způsobem, že kdo udělá trestný čin, tak okamžitě vazba a vyhoštění. Navrhujeme také zpřísnění podmínek pro udělování povolení k pobytu cizincům v ČR např. minmálně středoškolské vzdělání, aby se zároveň i zvyšovala vzdělanostní úroveň naší společnosti a s ohledem ne jejich děti atd. Dále navrhujeme, že kdo z cizinců s povoleným dlouhodobým pobytem neprokáže určitý oficiální příjem v ČR ( např. ve výši 2/3 oficiální průměrné české mzdy), nebude mu již pobyt každoročně obnoven, jelikož není pro naší zemi přínosem : buď pracuje načerno nebo nemá práci či je v ČR na nelegálními účely. Je potřeba udělat i zpětnou revizi povolení k pobytu. Cílem těchto návrhů naší Asociace je snížení kriminality v České republice. Kromě těchto legislativních návrhů jsme se domluvili s vedením Magistrátu na rozpracování dalších návrhů : - podpora kongresové turistiky ( účastníkům by bylo po vzoru západních měst garantováno přijetí u primátora, účastníci by nově dostávali zdarma jízdenky na MHD atd.) - systémová podpora známých osobností spojených s Prahou nebo ČR, což zde zcela chybí : Kafka, Dvořák, Smetana, Mucha popř. Lendl, Navrátilová apod. Např. spisovatele Franze Kafku ( Proměna) zná celý svět, málokdo však ví, že se narodil, žil a zemřel v Praze atd. - systémové nastavení pravidelných kvalitních kulturních akcí, které přitáhnou pozornost minimálně na evropské úrovni např. po vzoru Vídně ( špičkové výstavy atd.) - MHD - zpřehlednění informací o způsobu koupě jízdenky, zpřehlednění a zjednodušení systému pásem, příprava jazykových mutací Některé naše návrhy ( např. ohledně umístění taxametrů) již podpořilo také Ministerstvo pro místní rozvoj, takže to doufám všechno dobře dopadne. Je k tomu ale nyní potřeba především politická vůle. Hezký den, Tomio
Čtenářský dotaz
Dobrý den, zajímalo by mne jakým způsobem dle Vás se bude vyvíjet situace v turistickém ruchu v české republice v příštím roce? Myslím tím ve vztahu k současné celosvětové krizi. Děkuji.
Tomio
Dobrý den, myslím, že bude hlavně záležet na tom, jak bude nastavena atmosféra ve společnosti. Pakliže by jí například média pomohly nastavit pozitivně, tak situace bude lepší. Pakliže se však bude pořád dokola omílat slovo "krize", tak to asi tak dobré nebude. Osobně si myslím, že zrovna Česká republika žádnou zásadní krizi nemá, minimálně ve srovnání s USA. Hezký den, Tomio
Čtenářský dotaz
Dobrý den, je pravda pana Tomio, že CK Fisher na Vás vyvíjela nevybíravý nátlak, abyste pomlouval jiné cestovní kanceláře - její konkurenty, a v případě, kdy jste jí nevyhověl a zastal se těchto jiných CK pro objektivní důvody, demonstratitvně odešla z Vaší asociace ? Druhý dotaz : Jak dalece se projevují vnitřní ekonomické problém ČSA ( ztráta ve výši cca 1,2 miliardy Kč) na možnosti dostát svým závazkům k cestovním kancelářím.Nemáte někdy pocit, že si ČSA poplatla role a působí na trhu ve prospěch svých majetkové účasti v nejmenované ck? Děkuji za opodvěd a fandím Vám
Tomio
Dobrý den, co se týče prvního dotazu, tak prosím o pochopení, ale nebudu se k tomu již vyjadřovat. Jsem totiž tímto případem velmi znechucen a svým způsobem mně překvapilo, jaké neuvěřitelné věci se můžou stát... Co se týče ČSA, pro naší Asociaci ( AČCKA) je důležité především to, aby každý dodavatel služeb pro CK vždy dostál platným smlouvám. Dokud tomu tak je, nemáme problém. Hezký den, Tomio
Čtenářský dotaz
Dobrý den. Pane Okamura, udivuje mě Vaše obrovská životní aktivita. Vidíme Vás v televizi, vystupuje jako mluvší AČCKA, máte cestovku, obchod. Jak se to dá vše stihnout? Je to snad ovlivněno i Vaším původem?
Tomio
Dobrý den, vždycky jsem veřil tomu, že každodenní trpělivá práce přinese ovoce. Máte pravdu, že je to japonský přístup. Myslím, že je to tak správně. V mém případě je však jistě důležité také to, že mě moje práce baví. Děkuji a hezký den, Tomio
Čtenářský dotaz
Ck sunny days opakovaně nezajistila pro klienty letadlo,je přitom členem vaší asociace a tím se zavázala dodržovat také etický kodex. Je ejí jednání etické a nebo se kodexem pouze zaštiťujete nemá žádnou závaznost? Nakonec na to stejně doplatí klient. Děkuji za odpověď. Vladimír Němec
Tomio
Dobrý den, s majitelem CK Sunny Days situaci samozřejmě řešíme a doufáme, že se již nebude podobná situace opakovat. Rozhodně nechceme a děláme pro to v rámci možností maximum, aby se opakovaly v České republice situace, kdy CK opakovaně nezajistí služby klientům podle cestovní smlouvy. To je samozřejmě neprofesionální, nezodpovědné a poškozuje to následně všechny. Hezký den, Tomio
Čtenářský dotaz
Dobrý den Tomio, nemáte pocit, že v českých médiích začíná být přetomiováno? Neuvažujete se aspoň mírně stáhnout?
Tomio
Dobrý den, jsem jmenován mluvčím Asociace českých cestovních kanceláří a agentur ( AČCKA), takže dělám svojí práci, jak nejlépe můžu. Mám snad tedy pracovat hůře nebo nedbale ? To by mně asi v naší Asociaci nepochválili.... Hezký den, Tomio
Čtenářský dotaz
Česko je ve světě propagováno stále dost omezeně, ve skutečnosti se jedná o propagaci Prahy a několika atraktivních a hojně navštěvovaných památek. Kdy cestovní kanceláře pochopí, že Česko není jen Praha? Kdy cestovní kanceláře pochopí, že propagovat lze i místa, kde turisté nezaplatí ani korunu vstupného? Kdy cestovní kanceláře pochopí, že každý kraj a okres (bývalý) má nějaká krásná místa, která jsou jedinečná? Kdy se přestanou využívat informace, které vycházejí z 20 let starých turistických přírůček? Kdy zmizí z práce cestovek staré stereotypy? Kdy cestovní kanceláře propagující Česko pochopí, že je dobré zaměstnávat lidi, kteří mají znalosti o tom, co a kde lze shlédnout a navštívit?
Tomio
Dobrý den, většina CK už to pochopila dávno. Moc rádi bychom nabízeli nové a nové destinace v mimopražských regionech, vydělali bychom na tom taky. Ale problém je jinde, dám vám příklad. Moji japonští turisté milují Bedřicha Smetanu a moc rádi by přespali v Litomyšli, kde se Smetana narodil, je tam přístupný jeho rodný byt a dokonce má Litomyšl svůj zámek na prestižním seznamu světového dědictví UNESCO. Dodnes tam však neexistuje 4* hotel, který by měl alespoň 50 pokojů, aby ho mohli větší cestovní kanceláře nabídnout do svých katalogů. Výsledkem je to, že do Litomyšle prakticky žádní turisté nejezdí. Z Prahy je to zájezdovým autobusem 3,5h jedna cesta, takže to bohužel nejde ani z Prahy na otočku. Jedním z důvodů této situace je chybějící funkční koncepce rozvoje cestovního ruchu v ČR a na krajských úrovních. Například, ČR úplně chybí také lokální gastronomické speciality atd. Děkuji všem čtenářům za zaslané dotazy, přišlo jich tolik, že není v mých silách na všechny odpovědět, prosím o pochopení. Přeji hezký den, Tomio Okamura
Čtenářský dotaz
Dobrý den, jako obyvatel Prahy chci jen vyjádřit svoji radost ze snížení "turistického ruchu" v našem krásném městě. Rád zde vidím každého individuálního cestovatele, který přijíždí s dobrými úmysly. Ovšem přivážení turických stád a jejich vodění od hotelu na Staromák a Královskou cestou na Hrad považuji za nepřátelský akt vůči Praze a jejím obyvatelům. Podívejte se, jak dopadly Benátky. Je podle vás šance na snížení počtu turistů v Praze například na polovinu? A co pro to děláte.
Tomio
Dobrý den, příjmy z cestovního ruchu činí podle Českého statistického úřadu necelá 4% HDP České republiky. Když zde tedy turisté nebudou, tak budeme mít hodně zjednodušeně řečeno o 4% horší zdravotnictví, školství, veřejnou dopravu či silnice. Nebo by nám všem musel stát místo toho zvýšit daně, aby ty peníze v rozpočtu byly. Pakliže by tedy někdo prosazoval snížení počtu turistů, musel by také zároveň navrhnou, kde vzít chybějící peníze do státního rozpočtu. Nebo je lepší místo toho opět nadále zadlužovat náš stát dluhopisy ? Vidíte, že to není tak černobílé. Hezký den, Tomio
Čtenářský dotaz
Dobrý den, považujete za důvěryhodnou cestovní kancelář, která zapomene objednat letadlo ? Děkuji
Tomio
Dobrý den, nepřísluší mi, abych se jakkoliv vyjadřoval o důvěryhodnosti jakékoliv cestovní kanceláře. Pakliže však nějaká CK opakovaně nezajistí služby klintům podle cestovní smlouvy, tak je to neprofesionální a nezodpovědně. V případě, že poskytnuté služby neodpovídají obsahu platné cestovní smlouvy, tak má klient právo na reklamaci. Doporučujeme, aby klient reklamoval nedostatky ihned na místě pobytu. V případě, že nedostatky v poskytovaných službách nebyly odstraněny a vykompenzovány ke spokojenosti klienta přímo v místě pobytu v rámci zájezdu, tak klient podává po návratu do ČR reklamaci, nejlépe písemně. Podle českého zákona je potřeba podat reklamaci do 90 dní od zkončení zájezdu. Reklamace se podá doporučeným dopisem adresovaným příslušně cestovní kanceláři nebo cestovní agentuře, kde se v dopise uvede, jaké služby neodpovídaly cestovní smlouvě. Doporučujeme, aby si klient nechal tyto nedostatky potvrdit přímo na místě pobytu od delegáta CK, nafotil je nebo si zajistil svědectví ostatních členů zájezdu a tyto důkazy také přiložil v kopii k reklamačnímu dopisu. Cestovní kancelář má povinnost do 30 dnů na tento dopis klientovi odpovědět. Pakliže klient není spokojen s odpovědí či navrženým řešením a nedojde k dohodě, bohužel pak nezbývá než se obrátit na soud. Hezký den, Tomio
Čtenářský dotaz
Pěkný den, jak je možné, že přes německé cestovky lze získat dovolenou v zahraničí ve stejném hotelu, jaké nabízí české cestovky, ale za podstatně odlišnou cenu. Porovnávala jsem si ceny a někde rozdíl činil i 100 %. Děkuji
Tomio
Dobrý den, neznám přesně tento Váš konkrétní případ, takže ho nemohu posoudit, ale žijeme v tržním prostředí, takže ohledně cen platí princip nabídky a poptávky. Hezký den, Tomio
Související
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru