Nizozemský maloobchodní řetězec Ahold, který působí i v České republice, hospodařil ve druhém čtvrtletí s provozním ziskem 295 milionů eur (asi 7,58 miliardy korun). Proti stejnému období loni je to nárůst o 25,5 procenta a je to zároveň lepší výsledek, než s jakým počítali analytici. Tržby, o nichž Ahold informoval už v červenci, nicméně vzrostly jen o 11,5 procenta na 6,43 miliardy eur a výrazně zaostaly za odhady.

Aholdu pomohla především lepší kontrola nákladů, i když maloobchod se zatím potýká s dopady hospodářské krize, která ovlivňuje chování zákazníků. Analytici v anketě agentury Reuters v průměru předpokládali, že čtvrtletní zisk Aholdu se zvýší pouze na 276 milionů eur.

Ahold vlastní největší nizozemský maloobchodní řetězec Albert Heijn, avšak více než polovinu tržeb generuje ve Spojených státech. Podnik uvedl, že byl schopen vytvořit zisk navzdory náročným ekonomickým podmínkám.

"Zachováváme si dobré pozice k tomu, abychom i ve stále více konkurenčním prostředí realizovali naši strategii růstu a tvorby zisku, a udrželi rovnováhu i mezi tržbami a maržemi," uvedl šéf Aholdu John Rishton.

Lepší výsledky než rivalové 

Čistý zisk ve druhém čtvrtletí meziročně klesl o 34,7 procenta na 195 milionů eur, protože loni na jeho výši měly příznivý vliv změny v účetnictví. I tak je to lepší výsledek, než předpokládali analytici. Ti v průměru počítali s propadem čistého zisku na 184 milionů eur.

Ahold si vede lépe než řada jeho rivalů, což je výsledek hluboké restrukturalizace. S tou firma začala dávno před krizí. Ahold jinak uspořádal obchody a provedl změny ve způsobu řízení. Provozní marže Aholdu ve čtvrtletí dosáhla 4,8 procenta a zůstává pod stanoveným pětiprocentním cílem.

Na celý rok analytici v průměru očekávají provozní zisk 1,3 miliardy eur a tržby na úrovni 27,7 miliardy eur.

Francouzská skupina supermarketů Casino se také potýká s poklesem tržeb, naopak britský řetězec Tesco se drží relativně dobře. Analytici ale v odvětví již registrují známky stabilizace a naznačují, že vývoj směřuje k oživení. Výhled je ale prý stále dost nejistý.

V České republice Ahold podle odhadu společnosti Incoma GfK a časopisu Moderní obchod loni vykázal tržby 44 miliard korun a mezi deseti největšími obchodníky byl třetí. Nejvíce v roce 2008 v tuzemsku utržily hypermarkety Kaufland a diskontní prodejny Lidl německé obchodní skupiny Schwarz (54,5 miliardy korun). Druhá pozice připadla obchodnímu řetězci Tesco (47 miliard korun).

Související
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru